Fifty shades of grey och Max Martin – här är The Weeknds väg till toppen

Uppdaterad
Publicerad

På tio år har han gått från en svår och anonym r&b-artist till världsberömd popstjärna. Musikjournalisten Tina Mehrafzoon berättar om albumaktuella The Weeknds resa.

När kanadensaren Abel Makkonen Tesfaye, mer känd som The Weeknd, släppte sitt första mixtape ”House of Balloons” 2011 var informationen om honom knapphändig. Fansen visste inte ens hur han såg ut. Drygt tio år senare har han blivit en av världens största popartister. Men hur gick det egentligen till?

– Det var faktiskt Drake som upptäckte honom och tog honom under sina vingar. Sen ungefär 2014 har The Weeknd stigit ut i rampljuset. Man vet hur han ser ut och man vet vem han är. Därefter gjorde han ett låtsamarbete med Ariana Grande och med det närmade han sig den kommersiella popvärlden, säger Tina Mehrafzoon, musikjournalist på P3.

I klippet: 50 shades of grey och Max Martin – här är The Weeknds väg till toppen.

Tillbaka med nytt album

Efter att ha publicerat flera kryptiska inlägg på sociala medier där det hintats om ny musik så släppte 31-årige The Weeknd sitt femte studioalbum Dawn FM under fredagen. Tina Mehrafzoon tror att det sker vid rätt tidpunkt.

– Han har en enorm glittrande snöboll i rullning. Han har gjort Super Bowl, han har släppt Blindning Lights – en låt som har levt så länge. Han behöver släppa någonting nu för att hålla igång den här snöbollen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.