richard herold, böcker

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Richard Herold, ordförande för Förläggareföreningen, svara på tre frågor om hur bokbranschen förändrats de senaste två decennierna. Foto: TT/SVT

Så har bokmarknaden förändrats sedan 2003: ”Tillgängligheten på böcker har aldrig varit större”

Uppdaterad
Publicerad

I dag konsumeras böcker allt mer som en tjänst snarare än en fysisk produkt. Det visar en ny rapport från Förläggareföreningen, som tittat på hur den svenska bokmarknaden förändrats under 2000-talets första två decennier.

År 2003 köptes böcker främst i fysiska bokhandlar, medan internetbokhandeln och ljudböcker var mindre utvecklade.

Rapporten ”Det digitala genombrottet” visar att de senaste tjugo åren har inneburit en övergång från fysiska till digitala format, vilket har förändrat den svenska bokbranschen.

– Alla böcker som getts ut finns nu tillgängliga, vilket innebär en enorm utsmetning av vår konsumtion. Vi hittar böcker på olika sätt, säger Richard Herold, ordförande för Förläggareföreningen, till SVT.

En ny marknad har tagit form

Rapporten visar även att en delvis ny bokmarknad har tagit form i och med strömningstjänsternas framväxt.

I dag domineras branschen av bolag som både producerar och distribuerar, likt Netflix.

– Större delen av pengarna kommer från fysisk försäljning. Men allt mer konsumerar vi böcker nu som en tjänst och inte som bara ljudboksabonnemang, så det är ju ett väldigt stort skifte som har skett i många medier, säger Richard Herold.

Herold säger att han inte ser att den fysiska boken kommer försvinna, men att det finns utmaningar både för förlag och författare.

– De digitala produkterna genererar lägre intäkter, så det är en stor utmaning att hitta den här balansen för oss som är förlag – och för tjänsterna att hitta ett sätt är att ersätta förlag och författare.

Hör Richard Herold svara på tre frågor om svenska bokbranschens utveckling i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.