År 2003 köptes böcker främst i fysiska bokhandlar, medan internetbokhandeln och ljudböcker var mindre utvecklade.
Rapporten ”Det digitala genombrottet” visar att de senaste tjugo åren har inneburit en övergång från fysiska till digitala format, vilket har förändrat den svenska bokbranschen.
– Alla böcker som getts ut finns nu tillgängliga, vilket innebär en enorm utsmetning av vår konsumtion. Vi hittar böcker på olika sätt, säger Richard Herold, ordförande för Förläggareföreningen, till SVT.
En ny marknad har tagit form
Rapporten visar även att en delvis ny bokmarknad har tagit form i och med strömningstjänsternas framväxt.
I dag domineras branschen av bolag som både producerar och distribuerar, likt Netflix.
– Större delen av pengarna kommer från fysisk försäljning. Men allt mer konsumerar vi böcker nu som en tjänst och inte som bara ljudboksabonnemang, så det är ju ett väldigt stort skifte som har skett i många medier, säger Richard Herold.
Herold säger att han inte ser att den fysiska boken kommer försvinna, men att det finns utmaningar både för förlag och författare.
– De digitala produkterna genererar lägre intäkter, så det är en stor utmaning att hitta den här balansen för oss som är förlag – och för tjänsterna att hitta ett sätt är att ersätta förlag och författare.
Hör Richard Herold svara på tre frågor om svenska bokbranschens utveckling i klippet ovan.