Opinionsundersökningar kan påverka hur politiker och partier framställs i media enligt Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation. Foto: Lars Wiklund/SVT Väst

Professor: Så kan opinionsundersökningar i media påverka valet

Uppdaterad
Publicerad

Dagliga opinionsmätningar har duggat extra tätt i media under årets valrörelse, men hur påverkar dessa valet?

– Det förändrar karaktären på valrörelsen. Fokuset på om det går upp eller ner blir mycket mer intensivt, säger Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.

Opinonsundersökningar har vi haft i många år, men just dagliga var någonting nytt för den här valrörelsen, enligt Bengt Johansson. Något som han menar kan få konsekvenser enligt viss forskning. 

– Om det går upp för dig i opinionen så kommer också medierapporteringen att bli lite mer fördelaktig och går det negativt i opinionen blir artiklar och inslag lite mer negativa, säger han.

– Det kommer prägla bilden av dig som politiker och politiskt parti om det går upp- och ned. Det kan i slutändan påverka väljarna.

SVT:s dagliga mätningar

SVT Nyheter valde att publicera dagliga opinionsundersökningar under valets tre sista veckor och resonerar enligt följande:

– Med dagliga mätningar har vi ett öra väldigt nära marken och kan tidigt se om väljarnas stöd för ett visst parti är på väg upp eller ner, säger Kiki Bek inrikeschef på SVT Nyheter.

Samtidigt skriver SVT Nyheters redaktion att opinionsmätningar kan påverka de väljare som vill taktikrösta på partier som enligt mätningarna inte når upp till riksdagsspärren.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.