Sjukvården (77) är i år i undersökningens topp, tätt följt av Polisen (76) samt Universitet/Högskolor (72). Lägst förtroende har kinesiska telekom-företaget Huawei (4), följt av Facebook (6), Twitter (7) och Flashback (7). MSB (55) står för den största ökningen och ökar sitt förtroende med 14 procentenheter.
Överlag uppvisar svenska folket en alltmer positiv samhällsbild. 43 procent anser att Sverige är på rätt väg, den högsta noteringen sedan frågan började ställas, 2015.
Bland företag ligger Systembolaget i topp. Enligt undersökningen Förtroendebarometern anger drygt två tredjedelar (73 procent) att de har högt eller ganska högt förtroende för företaget. Även Ikea ligger högt bland företagen och drygt hälften (57) anger att de har förtroende för möbeljätten.
Public service i topp bland medier
Förtroendet ökar också för landets medier: För Public service är tilltron fortsatt förhållandevis hög i undersökningen. Sveriges radio ligger på 70 procent och placering nummer fem på den totala listan. För SVT ligger den siffran på 66 procent vilket resulterar i en niondeplacering.
För Dagens nyheter ökar förtroendet svagt mellan 2021 och 2022. I år uppger nästan hälften (47 procent) av undersökningens deltagare att de har högt eller ganska högt för tidningen. Den lokala tidningen ligger strax över med 48 procent.
Aftonbladet och Expressen ligger i förhållande till konkurrerande medier fortsatt lågt i förtroendemätningen, men redovisar en svag ökning från föregående år. 19 procent menar att de har förtroendet för Aftonbladet. Expressen landar på 15 procent.
Förtroendet skiljer sig mellan partierna
Förtroendet för public service-medierna är fortfarande ett av de mest politiserade. Inom Miljöpartiet och Socialdemokraterna är förtroendet för SVT högt (86 procent). Dock ser siffran annorlunda ut på andra sidan det politiska spektrumet. Bland Kristdemokraterna ligger förtroendet på 47 procent. Inom Sverigedemokraterna är förtroendet lägre, trots en liten ökning, och siffran landar på 31 procent vilket är 2 procentenheter högre än 2021.
För Sveriges radio redovisas liknande siffror. Miljöpartiet har högt förtroende för SR och siffran ligger på 91 procent, inom SD ligger samma siffra på 35 procent.
2022 års mätning omfattar 1201 webb-intervjuer med personer äldre än 16 år. Fältperioden ägde rum i nära anslutning till Rysslands invasion av Ukraina, mellan den 21 februari- 2 mars 2022.