Flera män som står i en musikvideo

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det här handlar inte om etablerade rappare – utan snarare om personer som tidigare dömts för brott som nu genom några enstaka låtar försöker skapa sig ett namn för sig själv o sin sida. ” – så används musiken för att provocera och håna mord. Foto: Privat

Så sprids gängens hot av svenska musiktjänster

Publicerad

Skryt om skjutna anhöriga, hån av mordoffer och hot om mer dödligt våld. En kriminell konflikt i Stockholm eskalerar just nu genom låtar och musikvideos av gängkopplade rappare som fått miljontals lyssningar.

”Innehållet bryter inte mot våra riktlinjer”, skriver Spotify i en kommentar.

Den 2 mars sköts en 16-årig pojke till döds i Fruängen i Stockholm. Enligt källor till SVT kan mordet ha föranletts av en konflikt mellan kriminella grupperingar som eskalerats genom musik av gängkopplade rappare.

– Båda sidor har rappare som hetsar mot varandra, säger Diamant Salihu, reporter på SVT:s Uppdrag Granskning.

Polisen utreder just nu ett möjligt samband mellan skjutningen och ett antal musikvideos som släpptes tiden före dådet.

Sprids av svenska musiktjänster

I låtar och musikvideos riktar gängen hot mot varandra. Man poserar med vapen i rivalers bostadsområden, hånar mordoffer och tillskriver den egna grupperingen mord och skjutningar som skett i konflikten.

Även anhöriga hängs ut med namn i musik och i sociala medie-inlägg. I en av låtarna skryter den ena sidan om att ha skjutit en rivals pappa.

– Det finns föräldrar som har en hotbild mot sig på grund av att deras barn deltar i det här, säger Diamant Salihu.

På Spotify och Youtube har låtarna spelats mer än tre miljoner gånger.

Youtube avböjer en intervju med SVT. De skriver att de har ”strikta policyer som förbjuder våldsamt innehåll”, men att dessa videos inte bryter mot deras regler.

Spotify godkände efter granskning

Även Spotify avböjer en intervju. De skriver att de har ett förbud mot hot om våld, men att låtarna ifråga har godkänts:

”Efter en noggrann granskning har vi fastställt att de inte bryter mot våra riktlinjer”.

– Det är direkta hot och hån mot mordoffer som företagen låter få spridning på sina plattformar, säger Diamant Salihu.

Det är den svenska musiktjänsten Amuse som distribuerar rapparnas musik till Youtube, Spotify och många fler musiktjänster.

”Vi följer såväl lagen som streamingtjänsternas strikta regelverk. När någonting på vår plattform bedöms bryta mot dem agerar vi alltid”, skriver företaget i ett mejl.

Två av rapparna uppger den egna kriminella grupperingen som skivbolag, utskrivet i rättighetsinformationen och på skivomslag.

Hur säkerställer ni att Amuse inte gynnar kriminella aktörer?

”Vi hanterar tusentals releaser per dag. Det är tyvärr omöjligt att ha proaktiv koll på personliga bakgrunder. I ett fall som detta är vi beroende av information från myndigheter och polis, och agerar enligt deras beslut”.

Amuse avböjer intervju, och vill inte kommentera om man kommer vidta några åtgärder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.