I januari meddelade Justitiekanslern att anmälan om förtal av avliden i ”Call Girl” inte skulle behandlas. Anmälan kom från Olof Palmes änka Lisbet Palme och parets tre söner. Nu har familjen kommit överens med filmens upphovsmakare att scenen som visar hur den socialdemokratiske statsministern, med uppenbara likheter med Olof Palme, köper sex av en minderårig ska klippas om.
– Jag trodde det var över men dramat har uppenbarligen pågått i det fördolda. Filmmakarna har ju hela tiden hävdat att det bara är en fiktion och har i alla fall inte utåt velat förstå att filmen insinuerar att Palme utnyttjade småflickor. Nu tvingas de äta lite ödmjukhetspaj, säger Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin.
”Ingen dramaturgisk förlust”
Fredrik Sahlin är generellt kritisk till efterhandscensur av film, men inte i det aktuella fallet.
– Det är till och med bra. Det är en liten men oerhört betydelsebärande scen, som bara stjäl fokus från det egentliga dramat om de unga utnyttjade tjejerna. Det är alltså ingen förlust, rent dramaturgiskt. Scenen snarast en genreschablon, en nästan genremässig tvångshandling – att korruptionen alltid ska gå hela vägen upp i hierarkin, säger han.
”Osäkerhet i filmbranschen”
Efterspelet till filmen, med debatten om var gränserna för hur historiska skeenden och verkliga personer får skildras och JK-anmälan, har påverkat filmbranschen.
– Det har spridit sig en osäkerhet i branschen efter ”Call Girl”-debaclet: ”Man vill ju inte hamna i rättssalen” som en filmare sa till mig häromdagen, när han berättade om ett kommande projekt med verklighetsförankring. Det är ju illa, försiktiga filmare gör inga bra filmer. Det här gör ju inte saken bättre, säger Fredrik Sahlin.