Barn, vuxna, influensers och artister, eller vem som helst som vill ha fina bilder med professionell bakgrund till sina Instagram-flöden, är målgruppen för selfiemuseet Youseum i Stockholm.
Enligt de nederländska grundarna Koen Derks och Joseph Heuscschen har konceptet sitt urpsrung i Museum of Ice Cream i San Francisco. Ett museum som har bidragit till en stor trend världen över av instagramvänliga museum.
– Jag tror att konceptet är populärt för att det är något nytt och annorlunda bland museer, där det ibland är förbjudet att fotografera. Det tillfredsställer också människors behov av att skapa content av sig själva, säger Koen Derks.
Inte som nationalmuseet
Enligt Svenska Akademiens ordlista är ett museum “en allmänt tillgänglig samling föremål som belyser något avsnitt av verkligheten”. En definition som museivärden Shervin Ashrafi kan förstå att människor kanske ifrågasätter hos ett selfiemusum.
– Det här är ju inget museum som Nationalmuseum, vi har inte konst värderad för flera miljoner. Det är rummet i sig som är själva utställningarna. Så man kan använda dem och se det som en konstutställning om man vill, säger Ashrafi, som har arbetstiteln ”Hero” på Youseum.
Youseum planerar att utöka sin verksamhet och öppna i Danmark, Tyskland och Dubai. I Sverige finns även två till selfiemuseum i Stockholm och Göteborg som drivs av företaget Milajki Style Factory.