När Claire Bretécher slog igenom på 1960-talet var serietecknande fortfarande en manligt dominerad genre.
– Man pratar ofta om att serier har varit en manlig bastion. Särskilt i Frankrike och Belgien finns många stora serieskapare som har gjort serier som Tintin och Spirou, säger Sofia Olsson, serietecknare och redaktör på Galago.
Med Bretécher nådde serietecknandet en ny publik, menar Sofia Olsson.
– Jag tänker bara på min mamma som var mellanstadielärare i Sundsvall och självklart hade Bretécher hemma, säger hon.
Tecknade medelklassens frustration
Claire Bretécher växte upp i ett borgerligt hem i franska Nantes och började tidigt teckna. Efter genombrottet på 1960-talet gjorde hon sig ett namn för sina humoristiska och satiriska vardagsskildringar. Där bråk kring middagsbordet varvas med explicita nakenscener.
– Hon ritar mycket om den intellektuella medelklassen. Det är mycket böcker av Jung och Freud på hyllorna. Där finns många ömtåliga konstnärssjälar, säger Sofia Olsson.
I Sverige är Bretécher kanske mest känd för 70-talsserien De frustrerade, om medelklassens blaserade tillvaro.
– Hon genomskådade skenhelighet i exempelvis vänsterrörelsen. Hon var superkritisk mot manligheten som försökte vara så ideologiskt ren men visade sig vara skenhelig och väldigt uppe i sig själva, säger Sofia Olsson.