– Det är mycket press att leva upp till efter succén med Tomb Raider. Vi kämpar alltid mot att utveckla och omvärdera varje spel vi gör, säger Shaun Escayg, Creative Director för spelet.
The Avengers skapades i början på 60-talet av serietidningsmakarna Stan Lee och Jack Kirby genom att ta redan välkända seriefigurer och låta dem bilda en superhjältegrupp. De har blivit en av de populäraste supergrupperna i Marvels universum och det har gjorts både långfilmer och tv-spel om dem.
”Vad har Bruce Banner för demoner?”
Långt ifrån alla spel som utspelar sig i Marvels universum har gjort succé. En del av framgångsreceptet för det nya Avengersspelet är att hitta superhjältarnas djup, berättar Shaun Escayg.
– När man ser tillbaka på tv-spelandets tidiga dagar så var allt väldigt enkelspårigt, du skulle slå på nåt eller ha sönder nåt. Nu vill spelarna ha igenkänning, de vill se sig själva i karaktärerna, säger han och fortsätter:
– Folk vill veta vem Tony Stark är på riktigt, vad har Bruce Banner för demoner och vad tänker Thor på på riktigt? Man vill lära känna personen bakom superkraften.
Spelet är inspirerat av serietidningen men handlingen är helt ny och spelet utspelar sig fem år efter A-day, en festdag som slutade med död och förstörelse som Avengers fick skulden för.
Betaversionen har fått kritik
De första spelbara karaktärerna i spelet är Steve Rogers/Captain America, Tony Stark/Iron Man, Bruce Banner/Hulk, Thor, Natasha Romanoff/Black Widow och Kamala Khan/Ms. Marvel.
– Jag har alltid varit ett stort Hulken-fan, men samtidigt älskar jag Kamala Khan! Hon imiterar de andra på ett som jag själv skulle ha gjort om jag själv var en superhjälte, hon rymmer lite av alla karaktärerna, säger Shaun Escayg.
Betaversionen av spelet har mötts av en hel del kritik, men Shaun Escayg ser det som välkommen feedback och berättar att spelet har utvecklats och polerats sedan dess.
– När spelet är ute kommer vi få mer feedback och får jobba med den. Det tar aldrig slut, men det är så vi blir bättre, säger han.