– Vad synd, säger Skarsgård när Kulturnyheterna når honom. Jag trodde han hade en eller ett par filmer till i sig.
Skarsgård spelade den spanske konstnären Fransisco Goya i Formans Goya’s Ghost och berättar att han tycker mycket om Formans verk.
– Jag tycker mycket om många av hans filmer. Framförallt tycker jag om de tidiga. Jag älskar honom för Det brinner min sköna (1968) och tycker även hans första amerikanska film Taking off (1971) är underskattad.
Såg mänskligheten
Han beskriver Milos Forman som en konstnär med distans till sina rollfigurer, samtidigt som han verkligen såg dem.
– Han hade ett sätt att berätta på som var löst och vilt. Han var ingen regissör som identifierade sig själv med sina rollfigurer. Han tittade på dem utifrån, och såg verkligen deras mänsklighet.
Stellan Skarsgård nämner också Gökboet och Hair på frågan om andra favoritverk av Forman.
”Allt han gjort är intressant”
– Allt han gjort är intressant. Gökboet är förstås bra, den var det ju ingen som trodde på innan, och Hair är fantastisk, den har man sett många gånger. Först själv och sen med alla ungarna.
Milos Formans uppväxt färgades mörk av andra världskriget. Båda hans föräldrar mördades av Nazisterna under förintelsen.
– Han måste haft en frusen kärna i sig med de erfarenheterna, säger Stellan Skarsgård.
I Goyas Ghost från 2006 spelar han mot bland andra Natalie Portman och Javier Bardem. Skarsgård beskriver Milos Forman som en på samma gång burdus som hjärtlig figur och att han lät sina skådespelare jobba ganska fritt.
Skrek åt Javier Bardem
– Han menade det viktigaste för en regissör var att rollbesätta rätt. Sen gav han inte så mycket instruktioner
– Jag minns att han röt till Natalie Portman när hon frågade något om sin roll: ’Varför frågar du mig hur du ska spela, det är ju ditt jobb! Och till Javier Bardem skrek han: ’Varför spelar du som att du är i en dålig film, det här är en bra film!’. Jag hade hemskt kul när jag jobbade med honom.