Artisten Ella Rammelt hade kontrakt på ett stort skivbolag där det förväntades att hon skulle sälja in sig på Tiktok.
Men trots att hon följde trender och tog emot alla tips hon kunde få från skivbolaget lyckades hon inte. Det ledde till att hon sedan kom överens med skivbolaget om att bryta kontraktet, när pressen att nå ut blev för stor.
– Det slutade handla om det kreativa konstnärskapet och liksom meningen med musik, för mig i alla fall. Det fick mig att må så dåligt och det märkte ju även mitt skivbolag, säger Ella Rammelt till Kulturnyheterna.
Ett viktigt verktyg
Kulturnyheterna har sökt Ella Rammelts skivbolag för att ställa frågor om deras krav på tiktokande, men utan framgång.
Andra skivbolag som Sony music Sweden har avböjt att kommentera men Universal Music Sweden skriver i ett mejl att Tiktok är ett viktigt verktyg som de håller utbildningar och stöttar sina artister i.
– Jag tror att oavsett hur stort eller litet ett skivbolag är så är det väldigt mycket fokus på Tiktok, för att det är effektivt. Det funkar bra, men inte för alla, säger Ella Rammelt.
Medhåll från andra artister
Andra artister som Kulturnyheterna har pratat med känner igen sig i pressen. De säger att det är tidskrävande att vara influencers samtidigt som de försöker slå som artister.
Bland dem popduon Korsvägen som består av Nicolai Kjellberg och Andreas Thordenberg. De menar att även om det i dag finns större chans än någonsin att slå igenom så är behovet av att anpassa sig skrämmande.
Hör ena halvan av Korsvägen lista fler exempel på hur musiken påverkas av Tiktok i klippet nedan.