I SVT:s dokumentärserie När hiphop tog över beskriver musikjournalisten Johannes Cakar och producenten Thomas Jackson hur artister inom genren hittat nya vägar att kommunicera genom egna nyhetskanaler, humorklipp och serier på appar som Instagram och Tiktok.
– Närvaron på sociala medier har också öppnat upp deltagandet från publiken och förändrat den svenska ungdomskulturen i grunden, säger Johannes Cakar i programmet.
Alan Max: Pengavinst i åtanke
Alan Max bevakar hiphop via sociala medier och driver en av Sveriges största kanaler om genren. Han menar att så kallade Tiktok-låtar skapas främst för att tjäna pengar.
– Artister går in i studion med tanken att skapa några rader som man kan dansa till eller göra handgester till som går viral, säger Alan Max.
En halv låt jämfört med fem år sedan
Han säger också att han ser hur den nya trenden förändrat själva musiken. Låtarna håller inte samma kvalitet, konsumeras snabbare och får en kortare livslängd.
– Nu vill man få fram en kort vers som går att göra videos till. Man får inte tillräckligt innan man blir tillfredsställd som lyssnare, vilket i sin tur leder till fler streams då lyssnarna spelar låten på repeat. Det är en halv låt jämfört med för fem år sen.
Se dokumentärserien När hiphop tog över på SVT Play, eller kommande onsdagar klockan 22:00 i SVT1.