Musikförläggarna valde i somras att införa en policy som innebär att man slutar ge priser till förövare eller gärningsmän. Och Kulturnyheterna har från flera källor i branschen fått en samstämmig bild: artister inom gangsterrapen bokas numera långt mycket mer sällan till konserter och festivaler.
Samtidigt fortsätter genren att frodas i sociala medier i allmänhet och på Tiktok i synnerhet. En plattform som ställer nya krav på artisterna.
Skifte från stora fixstjärnor
18-åriga västeråsaren Alan Max rapporterar nästan dagligen om ny svensk hiphop på Tiktok till sina 180 000 följare. Han menar att det 2020 och 2021 skedde ett skifte inom scenen. Tidigare när Einár, Dree Low och Aden x Asme var aktiva så dominerade de den svenska musikscenen stort, menar han.
– När de släppte en låt var det topp fem direkt. Men 2021 började det dö ut. Det kunde vara för att stora artister lämnade branschen eller, tyvärr som i Einárs fall, dog.
Ändrade förutsättningar
Men genomslaget för Tiktok ändrade också förutsättningarna, menar Max.
– Förr kunde det vara som att man sa ”Ey, vi ska göra en låt om gatan så folk tycker det är en fet gatulåt. Nu är det så här: fan, vi måste komma på fem meningar som får tjejer att göra danser på Tiktok, säger han.
– De här tiktok-rapparna kommer och går. Det är svårt att hålla sig relevant, säger Alan Max och lägger till:
– Fansen är inte så lojala.
Se mer i klippet ovan.