Skolverket backar från förslag om minskad bildundervisning i högstadiet. Foto: TT

Skolverket backar – bildtimmarna på högstadiet blir kvar

Uppdaterad
Publicerad

Skolverket backar nu från sitt förslag om att flytta undervisningstimmar i bild från högstadiet till lågstadiet. Detta efter hård kritik från bildlärare runt om i landet.

– Idag kan jag ge beskedet att vi kommer att föreslå att de fem timmarna i bild får ligga kvar, säger Pernilla Sundström Fast på Skolverket.

Förslaget att flytta fem undervisningstimmar i bild från högstadiet till lågstadiet möttes av kraftig kritik från hundratals ämneslärare i bild, vilket Kulturnyheterna tidigare rapporterat om. Men nu backar alltså Skolverket från sitt förslag.

– Vi har lyssnat på remissvaren och lärarna i bild har en pressad arbetssituation. Det säger oss att även en liten justering kan göra stor skillnad, säger Pernilla Sundström Fast, enhetschef på läroplansavdelningen på Skolverket.

Lärarnas Riksförbund välkomnar dagens besked.

– Jag tycker det är positivt att man lyssnar på lärarna och den erfarenhet av undervisningen och bildämnet som finns där ute, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund.

Större nytta för högstadiet

Men utöver de omtalade fem timmarna i bild så innebär förslaget också 10 timmar mer bild för lågstadiet. En felprioritering, menar man på Lärarnas riksförbund.

– De skulle göra större nytta för eleverna på högstadiet, med tanke på ämnets struktur och innehåll. Det är också på högstadiet det finns utbildade ämneslärare i bild, säger Åsa Fahlén.

– Det vi kan konstatera är att de estetiska ämnena har en otroligt viktig roll i barnens utbildning genom hela skolväsendet. Och för att högstadielärarna ska ha de bästa förutsättningarna för att undervisa eleverna på högstadiet så krävs det en god och stabil grund i undervisningen, säger Pernilla Sundström Fast, enhetschef på läroplansavdelningen på Skolverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.