Två karaktärer i spelet Mad Max som utvecklats av svenska Avalanche Studios i Stockholm. Foto: TT

Spelbolag: ”Otroligt viktiga frågor för den här branschen”

Uppdaterad
Publicerad

Förra veckan vittnade 300 kvinnor om sexuella trakasserier i spelbranschen i uppropet #vispelarintemed. Många spelföretag är sedan tidigare medvetna om problemen, men det hindrar inte vittnesmålen från att väcka känslor.

– Det är förfärligt att läsa, säger Åsa Wilson på Avalanche Studios.

Kulturnyheterna har försökt nå tio av Sveriges största spelbolag angående speluppropet #vispelarintemed, men bara ett fåtal har svarat.

Tre svenska spelföretag, Avalanche Studios, Mag Interactive och Massive Entertainment menar alla att problemet med sexuella trakasserier redan är känt och arbetas med inom branschen.

– Det är förfärligt att läsa om de här berättelserna, samtidigt är vi medvetna om problematiken genom bland annat Gamergate, som skedde för ett par år sen. Det är hemskt, och bekräftar att vi behöver fortsätta arbetet, säger Åsa Wilson, chief people officer (motsvarande HR-ansvarig) på Avalanche Studios, som ligger bakom spel som Just Cause och Mad Max.

”Alla trivs bättre med större mångfald”

Det behövs fler kvinnor i branschen, det menar såväl företagen som branschorganisationen Dataspelsbranschen. Med en ökad mångfald hoppas man på att förbättra arbetsmiljön för kvinnorna i branschen.

– Vi behöver verkligen fler kvinnor. Jag tror att alla trivs bättre på en arbetsplats med en större mångfald, säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, som med mobilspel som Quizkampen och Ruzzle når en publik på 200 miljoner spelare.

Interna lösningar för mångfald

Alla tre företag jobbar internt med att motverka sexuella trakasserier, till exempel genom branschinitiativ som Women in games och Introduce a girl to engineering day.

Andra metoder är workshops och diskussionsgrupper på arbetsplatsen, samt att försöka göra det lätt för den som vill dela med sig av sina erfarenheter av trakasserier. Avalanche Studios jobbar också med att kontrollera tonen konversationerna i de sociala online-forum som finns runt spelen.

– Jag tror att det här en otroligt viktig fråga för spelindustrin, och den drivs väldigt bra från branschen, säger Åsa Wilson på Avalanche Studios.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.