Tidigare har forskning inom psykologi visat att spoilers kan höja filmupplevelsen, nu kommer även en studie i marknadsföring som visar att det även kan locka fler biobesökare, rapporterar Kulturnytt i Sveriges Radio.
Ju mer du i förväg fått veta om en film, desto större är chansen att du som biobesökare väljer just den filmen. Det visar resultaten av en studie i Journal of Marketing, en amerikansk tidskrift för forskningsresultat inom marknadsföring.
– Recensioner som spoilar handlingen hjälper konsumenter som du eller jag att fatta beslut om att gå och se filmen, säger Joseph Ryoo, som är en av forskarna, till Kulturnytt.
Undersökningen har jämfört 140 000 användarrecensioner på den amerikanska filmtjänsten IMDB med 1000 filmer. Resultatet visar att de användarrecensioner som avslöjar mer om filmens handling säljer fler biobiljetter.
Independentfilmer gynnas mest
Det är framförallt lite mindre kända filmer som gagnas av att det sprids vilka överraskande moment som finns i filmen.
– Det är framför allt filmer som är osäkra kort för besökaren, som independentfilmer, som får högre biljettförsäljning av att folk läser recensioner som berättar om handlingen, säger Joseph Ryoo.