På måndagen släpptes en ny trailer till ”Star Wars: the force awakens”, den sjunde filmen i sagan om en galax långt, långt borta.
Den 2,5 minuter långa klippet slog ned som en bomb i sociala medier, och genereade mer än 17 000 tweets i minuten. På Youtube närmar sig trailern i skrivande stund tre miljoner visningar, mindre än 24 timmar efter släppet.
Enorm efterfråga
Den stora efterfrågan märktes också i efterfrågan på biljetter till filmens premiär i december, som släpptes samtidigt som den nya trailern. Flera biljettsajter i både USA och Storbritannien kraschade under dagen på grund av det enorma trycket, uppger flera internationella medier.
”Star Wars: the force awakens” är regisserad av JJ Abrams och utspelar sig 30 år efter handlingen i original-trilogin. Filmen är på samma gång en helt ny film i serien, men också en hyllning till originalet från 1977 i både utseende och rollista.
Kära återseenden
Bland annat dyker Han Solo (Harrison Ford), Luke Skywalker (Mark Hamill), prinsessan Leia (Carrie Fisher) och Chewbacca (Peter Mayhew) upp på nytt.
Den nya Star Wars-filmen har svensk premiär den 16 december.