Meme

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tryck på klippet för att se några av de memes som sprids i samband med valkampanjerna. Foto: Oskar Kullander/SVT

Stor spridning av memes inför valet i USA: ”Vapeniserar i sociala medier”

Uppdaterad
Publicerad

Är all publicitet bra publicitet? Inför höstens presidentval i USA sprids memes, alltså internetskämt, av kandidaterna på sociala medier. Faktagranskaren Hugo Ewald reder ut hur det här kan påverka.

Det var i samband med att valdebatterna, där presidentkandidaterna ställs öga mot öga, kickade i gång som en ny våg av memes sköljde över sociala medier. Ett stort fokus har hamnat på Joe Bidens ålder, och att han stundtals framstår som förvirrad.

– Skiftet kom när Biden själv var med i direktsänd tv och presterade dåligt, säger Hugo Ewald.

USA-val 2024

Kan påverka allmänhetens bild

Från sändningarna klipps långa pauser, felsägningar, när Joe Biden stammar eller sluddrar ut. Något som kan påverka allmänhetens bild av presidenten, menar Hugo Ewald.

– Sociala medier kan påverka vad kandidaten gör, vilka frågor den får och förstås allmänhetens bild. Det blir förenklat och gör sig väl för att sprida stereotypa bilder.

Hur bemöter demokraterna det här?

Joe Biden sprider inte memes om att han är trött, nej. Man försöker i stället att spela på det och visa hur galna påståendena om Joe Biden är.

Jobbar med sociala medier i kampanj

Både Demokraterna och Republikanerna arbetar aktivt med sociala medier i sina kampanjer. Tidigare i år la Joe Biden upp sitt första klipp på Tiktok.

– Man försöker göra material för unga, och använder sig av samma språk som man ser i memes och på sociala medier, förklarar Hugo Ewald.

Trump startade eget socialt nätverk

För Donald Trump har X, tidigare Twitter, varit en välanvänd plattform. 2021 stänges han av från plattformen efter att inte ha följt regelverket. Men i samband med att Elon Musk köpte X återaktiverades kontot.

– Trump twittrade frispråkigt på ett sätt som fick det att framstå som att det var han bakom skärmen. Det är något som Trump-kampanjen varit bra på att föra fram i sociala medier – ”Trump kanske gör konstiga saker, men han är autentisk”, säger Hugo Ewald.

Efter att Donald Trump kastats ut från plattformen startade han det egna sociala nätverket Truth Social.

Är all publicitet bra publicitet?

– För Donald Trump verkar det i ganska hög grad ha varit så att nästan all publicitet är god publicitet. Framför allt för att hans väljare kan förbise att han gör tveksamma saker, säger Hugo Ewald.

Men när det gäller Joe Biden är han inte lika säker.

– Biden har inte den här enorma personkulten som Donald Trump har. Folk, även inom partiet, är i högre grad kritiska mot honom. Han har verkat frånvarande på ett sätt han inte var i förra kampanjen. Det har man nu kunnat vapenisera i sociala medier, säger Hugo Ewald.

Tryck på klippet för att se några memes som sprids i samband med debatterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

USA-val 2024

Mer i ämnet