Foto: Johan Paulin/SVT

Succé för julkalendern – sågs av fler än någonsin

Uppdaterad
Publicerad

Årets julkalender i SVT slog tittarrekord – både i tv och på nätet. ”Storm på Lugna gatan” sågs av fler än någon annan julkalender någonsin, och digitalt ökade tittningen med 85 procent.

Henrik Johansson, som spelar pappa Trond i familjen Storm, har märkt av populariteten.

– Det har varit ett segertåg genom decembermörkret och en enorm respons. Det hade vi inte väntat oss, säger han.

749 000 svenskar har sett varje avsnitt av julkalendern online, i snitt 2 miljoner har sett dem i broadcast. Förra året låg snittet digitalt på 404 000 per avsnitt och på 1,7 miljoner i broadcast. Den digitala ökningen blir hela 85 procent.

– En ökning med 85 procent online är fantastiskt och ger oss ett kvitto på att julkalendern är en viktig tradition som samlar familjen oavsett plattform, säger Johanna Gårdare, programchef på Barnkanalen och ansvarig utgivare för julkalendern, i ett pressmeddelande.

Kritik: Bryr sig för mycket om vuxna

Hon säger också att hon tror att en del av framgången med årets kalender är att SVT har varit lyhörda kring vilka behov publiken vill att en julkalender ska fylla.

Men alla har inte älskat julkalendern. Redan efter en första programmet rasade föräldrar mot våldsamma scener i en trailer som visades i samband med julkalendern, och recensenter har skrivit om hur manusförfattarna flirtar för mycket med den vuxna publiken. Historikern Dick Harrison skriver i Svenska Dagbladet att en ”öppet anti-intellektuell hållning genomsyrar Storm på Lugna gatan”.

2019: Pernilla blir tomtemor

Nästa års julkalender är redan spikad. Den kommer att heta ”Panik i tomteverkstan”, och den utlovas vara en ”humoristisk julsaga som utspelar sig i tomtens värld”.

I rollerna som tomten och tomtemor ser vi Per Andersson och Pernilla Wahlgren. För manus och regi står Fredde Granberg och Thomas Claesson som också ligger bakom den populära serien Familjen Rysberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.