749 000 svenskar har sett varje avsnitt av julkalendern online, i snitt 2 miljoner har sett dem i broadcast. Förra året låg snittet digitalt på 404 000 per avsnitt och på 1,7 miljoner i broadcast. Den digitala ökningen blir hela 85 procent.
– En ökning med 85 procent online är fantastiskt och ger oss ett kvitto på att julkalendern är en viktig tradition som samlar familjen oavsett plattform, säger Johanna Gårdare, programchef på Barnkanalen och ansvarig utgivare för julkalendern, i ett pressmeddelande.
Kritik: Bryr sig för mycket om vuxna
Hon säger också att hon tror att en del av framgången med årets kalender är att SVT har varit lyhörda kring vilka behov publiken vill att en julkalender ska fylla.
Men alla har inte älskat julkalendern. Redan efter en första programmet rasade föräldrar mot våldsamma scener i en trailer som visades i samband med julkalendern, och recensenter har skrivit om hur manusförfattarna flirtar för mycket med den vuxna publiken. Historikern Dick Harrison skriver i Svenska Dagbladet att en ”öppet anti-intellektuell hållning genomsyrar Storm på Lugna gatan”.
2019: Pernilla blir tomtemor
Nästa års julkalender är redan spikad. Den kommer att heta ”Panik i tomteverkstan”, och den utlovas vara en ”humoristisk julsaga som utspelar sig i tomtens värld”.
I rollerna som tomten och tomtemor ser vi Per Andersson och Pernilla Wahlgren. För manus och regi står Fredde Granberg och Thomas Claesson som också ligger bakom den populära serien Familjen Rysberg.