Super Mario dök upp första gången 1981 i arkadspelet Donkey Kong. Men han fick sitt publika genombrott 1985 och blev då hjälten som inte bara räddade prinsessan Peach och svampriket, utan även en TV-spelsindustri som gick på knäna.
Marknaden var mättad av billiga spel av låg kvalitet när Super Mario Bros lanserades. Spelet var ett av de första där man kunde sidescrolla – vilket innebär att när karaktären flyttade sig på skärmen ändrades världen runtomkring. Super Mario gjorde stor succé.
Att han fick den status han har är mycket tack vare den innovativa speldesignen, enligt spelkritikern Angelica Norgren.
– Den allra första banan håller många speldesigners i dag som någonting perfekt för hur man visar spelaren vilka möjligheter som finns i spelet och hur man spelar det. Det finns mycket i Super Mario Bros som nästan är perfektion, med de begränsningarna som fanns då. Det gick inte att göra hur mycket som helst, allt skulle få plats på en kassett som hade begränsat minne.
Tekniken skapade mustaschen
De tekniska begränsningarna var också det som gav den lille rörmokaren sin speciella look.
– Man hade 16 pixlar på höjden att jobba med. Då fick man tänka smart. Han fick en mössa för det var svårt att göra hår som såg realistiskt ut. Han fick en mustasch för man hade inte plats att göra en mun. Så mycket av det som Mario är, är egentligen smarta lösningar för att komma runt begränsningarna i formatet, säger Angelica Norgren.
Personlighet som ett blankt papper
Skaparen till Super Mario, Shigeru Miyamoto, såg på Mario lite som sin egen Alfred Hitchcock och den mustaschprydde hjälten har hunnit medverka i över 200 spel.
Är han inte lite tråkig?
– Det är ju väldigt många spelkaraktärer som är lite tråkiga, just för att du som spelare ska kunna applicera dig själv på skärmen. Då vill man kanske inte ge spelkaraktärerna för mycket personlighet, du ska kunna identifiera dig med ett blankt papper.
Nintendo bjuder in spelarna
I samband med att Super Mario Bros fyller 30 år lanseras nu en ny version av spelet där spelarna själva inkluderas i skaparprocessen. I likhet med spel som Sims och Minecraft är själva interaktiviteten en del av spelets idé. Spelarna kan nu bygga egna banor med hjälp av en slags Mario-verktygslåda, och sedan kan de dela dessa banor med andra spelare.
Nintendo har tidigare varit ganska restriktiva när det kommer till den här typen av spelinteraktivitet.
– Nintendo är verkligen kontrollfreaks, och de har inte riktigt velat ge spelarna kontrollen på det här sättet tidigare. Men spelarna tar kontrollen ändå. I Super Mario Maker har Nintendo varit schyssta och förberett en verktygslåda, men folk hackar, bygger, hittar på, kopierar och gör grejer på egen hand, oavsett om spelföretagen tycker om det eller inte, säger Angelica Norgren.
Samma gamla gäng
Även om själva spelet Super Mario Bros har genomgått en förändring i och med nylanseringen är det fortfarande samma gamla Mario som vi ser härja med Bowser, Toad och Yoshi.
Har han förändrats något på 30 år?
– Väldigt lite. Han är fortfarande den där korpulente, glade rörmokaren och det kommer han nog alltid vara. Han kommer nog inte få en makeover, han är för ikonisk.
Kommer han att fortsätta rädda prinsessan?
– Jag hoppas ju att prinsessan skulle kunna få rädda Mario lite oftare, säger Angelica Norgren.