Konflikten handlar om tillägg som användare kan göra i spelet, utöver de som finns i originalversionen. Dessa så kallade ”mods” inkluderar svärd, pilbågar och tidigare även mer moderna vapen som pistoler och gevär.
Broses problem började med att Mojang införde ett förbud mot ”skjutvapen”. Denna policyändring tvingade honom att kassera alla vapen i sitt ”MC Wars-projekt”, i vilket han hade investerat både tid och pengar för att utveckla.
Brose menar att Mojang är inkonsekventa i sina regler, eftersom ”vapen-mods” fortfarande finns tillgängliga i Minecraft Marketplace, vilket han anser visar på en selektiv tillämpning av regler. Han kritiserar också Mojang för bristande kommunikation och otydliga villkor, vilket han menar skapar osäkerhet för innehållsskapare.
Hävdar avtalsbrott
Vidare anklagar Brose Mojang för att bryta mot slutanvändaravtalet, känt som EULA (End User License Agreement), vilket är ett juridiskt avtal som definierar hur programvaran får användas. Han hävdar också att Mojang bryter mot flera europeiska konsumentskyddslagar, vilket han ser som ett brott mot avtalsrättsliga principer.
Å andra sidan har Mojang som spelägare rätt att ändra sina användarvillkor för att skydda sitt varumärke,
– Det förstår jag, men reglerna måste vara tydliga i själva avtalet, menar Brose.
Stora resurser
Som ett dotterbolag till Microsoft, har Mojang sannolikt betydande resurser för att försvara sig mot rättsliga åtgärder. Mojangs rätt att göra förändringar i spelet och dess ekosystem är en del av företagets lagliga rättigheter som ägare av Minecraft.
Konflikten belyser de komplexa frågorna kring innehållsskaparnas rättigheter och spelutvecklares ansvar, och hur dessa intressen ibland kan kollidera.
Kulturnyheterna har sökt Mojang som dock inte återkommit.
Per Strömbäck på branschorganisationen Dataspelsbranschen beklagar att Kian Brose blivit besviken.
– Det är möjligt att det hade kunnat kommuniceras bättre men det hade inte ändrat något i sak, skriver han i en kommentar till Kulturnyheterna.