Stillbild ur ”Indiana Jones and the great circle”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur blir egentligen Indiana Jones i storspels-format? Få svaret i klippet och hör spelregissören Jerk Gustafsson om sökandet efter nostalgi. Foto: Enno Ladwig/SVT, Bethesda softworks

Svenska studion bakom ”Indiana Jones and the great circle”: ”För stort för oss”

Publicerad

Den 9 december transporteras den fedora-bärande arkeologen Indiana Jones från filmduken till spelkonsolen. ”Indiana Jones and the great circle” är ett av årets stora tv-spelssläpp och utvecklingen, den står Uppsalastudion Machine games för.

De planerade tre utvecklingsåren blev efter pandemin till fyra. Men nu släpps Indiana Jones som tv-spel, en titel som anses vara en av de större att nå marknaden i år.

Jerk Gustafsson på spelstudion Machine games är spelets regissör.

– Det är klart det är nervöst, men samtidigt är man så djupt inne i det att det är svårt att få en överblick av vad vi egentligen skapat. Men jag tror att det är unikt nog för att uppskattas av många, säger han till SVT.

Spelet blir Machine games, som tidigare utvecklat nyversionerna av ”Wolfenstein”-spelen, största och längsta någonsin. För stort till och med.

– Det för stort för oss att hantera själva, så vi har flera samarbetspartners för saker som animation och ljud till exempel.

Fem filmer och nu ett spel – vad är nytt?

I ”Indiana Jones and the great circle” får man som spelare gå i arkeologens skor och utforska ruiner, grottor och boxas med skurkar.

Inget nytt under solen alltså, Indiana Jones har sen 80-talet synts i fem filmer med liknande upplägg.

Och Machine games har inte velat återuppfinna hjulet. Tillsammans med Lucasfilm, som äger licensen, har de velat återskapa den där gryniga känslan av 80-talsmatiné för en yngre målgrupp.

– Det finns en charm i de gamla äventyren som jag saknar lite idag och jag hoppas vi kan få en ny generation att se den, säger han och fortsätter:

– Det är klart vi vill hitta nya djup och vägar för karaktären, samtidigt vill vi inte gå utanför något som är i linje med vad Lucasfilm tycker att Indiana Jones är.

Spel allt dyrare att göra

Spelbranschen mår överlag bra, tycker Gustafsson och pekar på ett ökande antal spelare världen över, fortsatt stark försäljning och ett breddat utbud. Men det finns utmaningar: spelen blir dyrare och dyrare.

– Teknologin går framåt men det är dyrt att göra spel, det kräver många, och det tar lång tid. Så investeringarna blir stora vilket gör att man måste vara väldigt riskmedveten när man satsar på stora projekt, säger han.

Exakt vad Indiana Jones-spelet har kostat att utveckla är inte offentlig information. Men enligt Storbritanniens Konkurrens- och marknadsmyndighet, CMA, ligger kostnaden för ett så kallat AAA-spel 2024 på 200 miljoner dollar, eller drygt 2,1 miljarder kronor, och uppåt.

Indiana Jones släpps till Xbox och PC.

Hur ser spelet ut då? Se i klippet.

Vad är ett AAA-spel?

Inom spelindustrin används ”AAA” som ett modeord för spel som utvecklas eller distribueras av medelstora eller stora utgivare. AAA-spel har oftast högre budget för utveckling och marknadsföring än mindre spel i branschen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.