”Heart of Chornobyl” är utvecklat av det Ukrainska spelföretaget GSC Game World och spelet har försenats flera gånger, nyligen på grund av den ryska invasionen. Nu överväger också Ryssland att förbjuda spelet och straffa köpare om det innehåller ”anti-ryska”-inslag.
En något bisarr utveckling då ”Heart of Chornobyl” höjer sig över politisk propaganda. Snarare förvaltar spelet en existentiell science fiction-tradition inspirerad av Andrei Tarkovskijs film ”Stalker” (1979).
Som spelare kastas du in i första-person-perspektiv och en öppen värld baserad på den ukrainska zon som blev radioaktiv efter kärnkraftverket Tjernobyls härdsmälta 1986. ”Chornobyl” (spelet använder den Ukrainska stavningen) är en oförlåtande ruskig vildmark med gamla sovjetiska militäranläggningar, fabriker, nedgångna byar och försåtligt vackra vallmofält.
Enligt ”S.T.A.L.K.E.R”-myten är zonen en hemsökt plats för zombies, banditer och radioaktiva råttor. Det förbjudna området lockar även stalkers – vandrare och guider – som reser in för att hämta övernaturliga artefakter.
Huvudhandlingen är fängslande, och svåra moraliska val erbjuder många möjligheter att påverka slutet. Det är dessutom lätt att gå vilse i alla sidouppdrag. Oftast gör du bäst i att fly hellre än illa fäkta: fienderna är ruskigt svåra, till och med på ”rookie”-inställning. Varje konflikt kräver noga övervägande med tanke på knappa resurser i form av mat, ammunition och hälsoartiklar. För lite föda gör dig trött, och mot strålning hjälper det att halsa i sig vodka.
Ett överflöd av buggar tar stundtals udden av spänningen. Fiender dyker upp ur tomma intet och reagerar inte på att bli skjutna eller knivade – vilket redan är krångligt då vissa vapen låser sig när de blivit för skruttiga.
Hoppas att uppdateringar kan åtgärda problemet. ”Heart of Chornobyl” är för stämningsfullt för att tyngas av tekniska skönhetsfläckar.