Med strejken i Hollywood vill skådespelare och manusförfattare stärka arbetsvillkoren inom film och tv-branschen. Man kräver bland annat att ersättningar anpassas efter det nya strömningslandskapet och ett bättre skydd mot AI.
Simon Norrthon, ordförande för svenska fackförbundet Scen & Film menar att det finns liknade problem i Sverige.
– Ribban som läggs i USA, som är den största industrin och där bolagen har sin källa, deras framgångar blir också viktiga för resten av världen.
Förändrat landskap
Sedan strömningsplattformarnas intåg har film och tv-branschen förändrats i grunden. Produktions- och konsumtionsmönster har ökat men inte ersättningen, menar Simon Norrthon.
– Det är mycket svårare att få en rättvis och rimlig ersättning av strömningsplattformarna än det varit tidigare när intäkterna kom från bio eller kabeltv.
Svenska Scen & Film har en annan avtalsmodell. Med Netflix har man ett direktavtal vilket ger ersättning i relation till hur en produktion går.
– Det är man också ute efter i USA. Både att få insyn i hur det går med verket och om man kan få mer ersättning om det blir en succé. Jag tror att det är jätteviktigt för framtiden.
Nyligen tecknade fackförbundet Scen och Film ett nytt film och tv-avtal som bland annat erkänner filmklippare som royaltyberättigad yrkestitel och får del av upphovsrättsliga ersättningar.
”Det är det yttersta vapnet”
Kan en liknande skådespelarstrejk ske i Sverige?
– Det utesluter jag inte, men det är det yttersta vapnet. Det är väldigt sällan skådespelare går i strejk för det är väldigt dyrt. Men som jag förstår det nu har man kommit till en punkt där man inte ser något annat alternativ, säger Simon Norrthon och fortsätter:
– Tar man inte den här striden nu så blir det race to the bottom och då kommer man att förlora kompetens.
I klippet ovan hör du mer om fackförbundets ordförande om strejken i Hollywood.