2017 blev det klart att de blå och tre meter långa figurerna som kallas “Na’vi” skulle blir en storsatsning för den nya generationens konsoler. Magnus Jansén kallar slutprodukten ett actionfyllt äventyr där spelaren förs in i en fristående berättelse.
– Du behöver inte ha sett filmerna, men om du är insatt så kommer du se en massa saker vi lagt in för fansen, säger han till SVT.
I spelbranschen är stora delar av ett projekt hemligt ända fram till lansering. Ditte Deenfeldt, som har ansvar för spelets helhetsvision, berättar att det är nervöst – men också underbart – att det nu släpps.
”Växter som tittar på dig”
I centrum står även platsen “Pandora”, en värld med allt från stäpplandskap till flygande berg och lite skandinavisk skog.
För att man ska komma så nära omgivningen som möjligt har studion använt ett förstapersons-perspektiv, det vill säga att man som spelare ser genom spelfigurens egna ögon.
– Om man har sett filmerna vet man att den här världen är väldigt reaktiv, det är växter som typ tittar på dig och coola djur med sex ben och fyra ögon. Som spelutvecklare ser man att det här kan bli roliga spelupplevelser, säger Ditte Deenfeldt.
Men alla är inte nöjda med valet av förstapersons-perspektiv – se hur spelet ser ut och hör hur utvecklarna förhåller sig till att möta förväntningar och reaktioner från en stor publik.
massive entertainment
Massive entertainment grundades 1997 och är beläget i Malmö. 2008 köptes de upp av franska speldistributören Ubisoft. Några av studions största spel är ”Tom Clancy's The division” och ”Tom Clancy's The division 2”.
7 december släpps studions senaste spel: ”Avatar: Frontiers of Pandora”, som går att spela på Playstation 5, Xbox series x/s, PC och Amazon luna.