Österrikiska konstnären Florentina Holzingers turnerande opera ”Sancta” innehåller allt från riktigt blod till verkligt sex på scen – vilket har väckt reaktioner. Så starka att flera i den tyska publiken svimmat och behövt söka vård.
Vilket var nästan väntat med tanke på Florentina Holzingers konstnärliga tema säger Emil Roijer, chef på statsoperan i Schwerin, till SVT Kulturnyheterna:
– Hon jobbar med kroppar och hur kroppar reagerar på smärta, till exempel nattvardsscenen där en performanceartist får ett stycke kött utskuret ur kroppen. Det blir stekt, det blir serverat. Klart det är starkt.
Han och operans arbetskår har tillsammans med Florentina Holzingers team utvecklat föreställning – som tog ovanligt länge att sjösätta.
– Vi repade i tre månader, det brukar vara i sex veckor. Det tog tid att få hennes struktur från performancekonsten att fungera ihop med vår struktur från operan.
Förberedd vård på plats
Under operans urpremiär i Schwerin var det ingen som sökte vård berättar Emil Roijer. Men på nästa anhalt, Stuttgarts statsopera, behövde hela arton personer sjukvård efter att ha sett föreställningen.
Sökte folk verkligen vård, eller fanns det vårdare på plats?
– I och med den fysiologiska reaktionen på blod och kroppar finns hos människor så har vi sjukvårdare på plats, säger Emil Roijer.
Nästa stad på tur att få besök av operan ”Sancta” är Berlin. Men fler spelställen kommer släppas inom kort avslöjar Emil Roijer – som hoppas på ett stopp i Sverige.
Varför ska en svensk publik se operan?
– Mycket av Sverige är sekulärt, men många av de religiösa normerna och idéerna har letat sig in i samhället, som finns djupt i samhället. Att sätta blixtljus på dem tycker jag är väldigt viktigt, säger Emil Roijer.