Torontos internationella filmfestival (Tiff) är tvåa i världen efter Cannes när det gäller s.k. ”A-festivaler” (där högprofilerade högbudgetfilmer får sina världspremiärer).
Som brukligt samsas flera av Tiffs premiärer med Venedig och Telluride som gått av stapeln ett par veckor tidigare men Tiff är fortfarande den bästa barometern inför amerikanska oscargalan.
Genom åren har stora, breda snyfthistorier som ”Dallas Buyers Club”, ”The Kings Speech” och ”Slumdog Millionare” haft sina världspremiärer här.
Oscarsbuzz
Inför det kommande oscarsracet i år tippar många på ”Trumbo”, där Bryan Cranston från ”Breaking Bad” spelar den socialistiska och förmögne manusförfattaren Dalton Trumbo som svartlistades i Hollywood under 40-talets kommunistskräck.
Även Ridley Scotts ”The Martian”, baserad på Andy Weirs succéroman, om en man (Matt Damon) som lämnas ensam på Mars, har fått mycket förhandshype och är förmodligen festivalens största premiär. Charlie Kaufmans crowdfundade dockfilm ”Anomalisa” får representera det i festivalsammanhang lika efterlängtade indieeventet.
Gangster- och hbtq-filmer
Bland andra storpremiärer återfinns Julie Delpys nya ”Lolo”, Peter Soletts hbtq-drama ”Freeheld” med Ellen Page och Julianne Moore. Även ”Stonewall” om den amerikanska gayrörelsen har premiär, men det är tveksamt om katastrofkungen Roland Emmerich har rätt känsla för temat.
En genre som annars dominerar programmet är gangsters: Yakuza (”Yakuza Apocalypse”), Sikhmaffia (”Beepa Boys”), Bostonmaffia (”Black Mass”), maffiatvillingar, där Tom Hardy spelar brittisk gangster gånger två (”Legend”) för att nämna ett axplock.
Mycket svenskt
Utan att bli alldeles för nationalistisk måste man också konstatera att Sverige har en imponerande festivalnärvaro. Både Alexandra-Therese Keinings ”Pojkarna” och Hanna Skölds ”Granny’s dancing on the table” visas för första gången i festivalens sidosektioner.
Även Magnus von Horns ”Efterskalv”, som redan gått i Cannes, och Sanna Lenkens ”Min lilla syster” (som gått både i Cannes och i Berlin) har plockats upp av Tiff. Ska bli kul att se hur det svenska svårmodet tas emot i hurtiga Kanada.
Michael Moore-comeback
På dokumentärfronten pratar förstås alla om Michael Moores comeback ”Where to invade next”, som ingen vet särskilt mycket om ännu, utöver att Moore tänker tackla Amerikas tvångsmässiga behov att starta nya krig runt om på jorden.
Dokumentären om efterspelet till massakern på franska Charlie Hebdo ser också ut att bli en potentiell snackis.
Två musikdokumentärer ser ut att kunna leverera: ”Reflector Tapes” om Arcade Fire och ”Amazing Grace”. Avlidne Sydney Pollacks dokumentär om Aretha Franklin som nu färdigställts 43 år efter att han påbörjade den.
Skräck på allvar
Tiff tar skräcken och den psykologiska terrorn på mer allvar än andra prestigafestivaler i sektioner som Vanguard och Midnight Madness, där stora dragare ser ut att bli skräckpastishen ”The final girl” med Malin Åkerman i huvudrollen och ”The Girl in the photograph” som producerats av nyss avlidne slashermästaren Wes Craven.
Själv ser jag mest fram emot ”High–rise” från Brittiske Ben Wheatley som filmatiserat JG Ballards 70-talsroman där ett lyxigt lägenhetskomplex går från dekadent utopi till ett blodigt klassamhälle.