Nu har Svenskt Tenn tagit bort produktbeskrivningen ”formgiven av Prins Carl Philip 2010” från den omdiskuterade eldskärmen.
I en intervju med Kulturnyheterna berättar marknadschefen för Svenskt Tenn, Thommy Bindefeld att de inte var medvetna om vilken roll prinsen egentligen hade i formgivningen. Han berättar att de nya uppgifterna gör att de valt att ersätta prinsens namn med namnet på prinsens företag.
– Vi vill vara ärliga mot våra kunder, därför valde vi att ändra namnet, förklarar han.
Men Thommy Bindefelds uttalande strider mot det som Axel Calissendorff, ordförande i prins Carl Philips designbolag, i går sa till Kulturnyheterna.
På frågan om Svenskt Tenn visste under vilka premisser eldskärmen hade formgivits svarade Axel Calissendorff.
– Svaret är ja.
Thommy Bindefeld säger att de satte prinsens namn på produktbesskrivningen eftersom:
– Det var de förutsättningar vi fick från bolaget. Jag visste att det var fler formgivare inblandade men inte vilken roll prinsen hade.
Har du någon förståelse för om det kommer in klagomål från kunder?
– Det vore tråkigt såklart, men vi har inte fått några sådana reaktioner. Vi vet fortfarande inte exakt vilken roll prinsen har haft i processen, svarar Thommy Bindefeld.