När ägarens arvinge flera år senare krävde tillbaka den av Sverige fick hon ett nej – fast hon hade rätt till konstsamlingen.
Författaren Anders Rydell som nyligen kom ut med boken ”Plundrarna – hur nazisterna stal Europas konstskatter” hittade i slutarbetet av sin bok bevis på att Sverige under Andra världskriget hade lämnat ut konst som senare hamnade i Adolf Hitlers privata konstsamling.
En längre artikel om avslöjandet publiceras i veckans nummer av nyhetsmagasinet Fokus.
Ägaren till samlingen var en polsk-judisk kvinna, Franziska Rothenberg, som vid sin flykt från Österrike lämnade in en konstsamling bestående av 45 tavlor och 5 mattor till det polska generalkonsulatet i Wien. När Polen invaderades av tyskarna blev Sverige skyddsmakt och övertog då all polsk egendom.
Felaktig utlämning
1939 uppsökte Rothenbergs fastighetsförvaltare svenska konsulatet och bad om att få ut konstsamlingen, vilken det svenska konsulatet lämnade ut utan Rothenbergs tillåtelse.
– Så fort konstsamlingen lämnade svenska konsulatet så beslagtogs den av en myndighet som var uppsatt just för att plundra polacker och judar, säger Anders Rydell.
Enligt honom borde Sverige ha vetat att om man lämnade ut konst vid den tiden, så skulle den hamna hos nazisterna.
– Det här var 1939, man visste att förföljelsen av judar pågick. Självklart borde man gjort allt man kunde för att skydda judiska medborgares egendom, säger han.
Några år efter kriget uppsökte Rothenbergs enda arvinge, en kvinna vid namn Antoinette Korn, UD och bad om att få tillbaka konsten. Men Sverige kunde inte ge något svar på var konsten fanns och valde att inte ta upp ärendet.
– Arvingen ville få någon slags kompensation från Sverige men UD ignorerade henne helt enkelt och gav henne inte ens en ursäkt, säger Anders Rydell.
Upptäcktes av en slump
Utrikesdepartementet gjorde en utredning i början av 2000-talet som handlade om depositioner vid svenska utlandsmyndigheter under Andra världskriget. I den utredningen listade man namnen på dem som lämnat in egendom till svenska utlandsmyndigheter.
När Anders Rydell jämförde de namnen med namnen som fanns listade i det digitaliserade registret över Hitlers privata konstsamling så fann han att en tavla ur Franziska Rothenbergs samling fanns med. Tavlan heter ”Herr und Frau, doppelbildnis” (Man och fru, dubbelporträtt) och var gjord av en av Hitlers favoritkonstnärer Franz von Lenbach.
– UD:s utredning visade bara att konstsamlingen hade lämnats ut, men man undersökte aldrig var den här konstsamlingen tog vägen, säger Anders Rydell.
Arvtagerskan Antoinette Korn hävdade att Sverige inte hade rätt att lämna ut egendomen men enligt utredningen valde konsulatet att inte ta upp ärendet: ståndpunkten lämnades utan avseende i de brevsvar som från svensk sida lämnades Korn.
Kan finnas flera fall
Antoinette Korn lyckades senare få tillbaka konstverket från Hitlers samling, men vad som hände med de andra tavlorna i samlingen är fortfarande okänt.
– Enda anledningen till att jag hittade just det här konstverket är för att Hitlers privata samling är så väldokumenterad, så det var egentligen bara tur, säger Anders Rydell.
Och han menar att det antagligen finns många fler liknande fall.
– Nazisterna beslagtog tusentals tavlor som aldrig har återfunnits så de kan hänga på museum i princip varsomhelst, konstaterar han.
Anders Rydell berättar mer om avslöjandet i veckans upplaga av tidskriften Fokus.