Enligt Christian Gillinger gör tids- och resursbegränsningar att kanalen tvingas ”välja bort hela tiden”. Som exempel ges att man inte längre finns på tjänsterna Snapchat och Twitch.
Sedan 2009 har Sveriges Radio varit aktiva på Twitter, som tillsammans med Facebook var de första sociala medierna public service-bolaget etablerade sig på. Men sedan sex år tillbaka är kontona för de olika kanalerna inaktiva, även om vissa redaktioner fortfarande har varit närvarande.
”Noterat turbulens”
Samtidigt nämns viss oro kring just Twitter.
– Vi har noterat att det är turbulent kring Twitter och för oss är det till exempel oroande att Twitter minskat sin personalstyrka dramatiskt. På sikt kan jag tänka mig att det gör det svårare för dem att hantera fejk-konton, troll-konton och desinformation, säger Christian Gillinger.
Public service-märkning inte orsak
Men att Sveriges Radio och andra public service-bolag fått märkningen ”Publicly funded-media” på plattformen uppges inte vara en orsak till beslutet.
– Vi fick märkningen ”Publicly funded-media” och det är vi, så vi har inga problem med det. Det är en korrekt beskrivning. Så det här beslutet hade inte med det här att göra.
I klippet hör du Christian Gillinger, ansvarig för sociala medier förklara mer.