Hotellnätter, resor, konferenslokaler och spelplatser. Allt kostar pengar när public service-företagen storsatsar i Almedalen. Terje Carlsson, ordförande i Föreningen grävande journalister och redaktör på SVT Opinion, riktar i dag stark kritik mot det som han kallar ett slöseri med licenspengar.
– Det är första gången jag är här och jag är väldigt överraskad av hur många medarbetare från public service som är här på licensbetalarnas pengar, säger han.
Skålar och dansar
– När jag går omkring träffar jag på chefer och mellanchefer som inte har nån koppling till sändningarna. Varför ser de så avslappnade ut i sina shorts och solglasögon? tänker jag, berättar Terje Carlsson.
Han gillar inte heller minglandet mellan journalister, politiker och pr-folk.
– Journalister dansar och skålar med makthavare som de är satta att granska på kvällarna. Miljön är väldigt kladdig.
Terje Carlsson tycker att SVT och Sveriges Radio ska lägga korten på bordet och avslöja prislappen.
– Det är bisarrt dyrt att vara i Visby den här veckan, rena ockerpriser på allt. Men är det verkligen värt det för tittare och lyssnare? Jag tycker att vi ska ha en diskussion om det.
SVT vill inte avslöja prislappen
Men SVT:s kommunikationsdirektör Sabina Rasiwala vill inte avslöja hur mycket pengar tv-jätten, som har runt 100 medarbetare på plats, satsar på Almedalsveckan.
– Allt som vi investerar är för tittarnas bästa. Vi levererar tv-sändningar från tidig morgon till sen kväll på ett kostnadseffektivt sätt.
Kan inte tittarna få avgöra det själva – om det är värt pengarna?
– Nej, de får lita på oss. På vår bedömning och vår prioritering. Av konkurrensskäl kan vi inte redovisa ekonomin för Almedalssatsningen.
Hon menar att konkurrenter som Dagens Nyheter, Aftonbladet och TV4 skulle kunna dra nytta av uppgiften om den blottades.
– Jag tycker det är väldigt upprörande att samma chefer som alltid kräver öppenhet av andra makthavare nu väljer att lägga locket på, säger Terje Carlsson.
Scenbygge – halv miljon
Sveriges Radios utvecklingschef och valsamordnare Markus Boger kan inte redogöra för hur mycket pengar som Sveriges Radio satsar i Almedalen. Varje redaktion står för sin egen budget och det finns runt 40 redaktioner på radion. Alla är inte i Almedalen. Han själv ansvarar för Ekot.
– Vi skickar inga chefer i onödan och vår stjärnkorrespondent Cecilia Uddén sover på en madrass i en källare, säger Markus Boger.
De flesta medarbetarna på plats bor i lägenheter eller hus tillsammans. Vissa bor i husbil. För Ekots medarbetare är snittkostnaden per natt 1.000 kronor.
En annan kostnad är scenen, från vilken Sveriges Radio sänder en rad program varje dag. Den totala kostnaden för scenbygge, markhyra, teknik och tekniker är 450 000 kronor.
– Trots att det kostar mycket tycker jag det är helt rätt att vi storsatsar i år. Det är valår och viktigt för oss att spegla vad som händer här.
Mer granskning
Sveriges Televisions flaggskeppsprogram Uppdrag granskning har tidigare avslöjat hur kommunpolitiker åkte till Cannes på fastighetsmässa på skattebetalarnas pengar. Programmet kunde avslöja generösa bjudningar, felaktiga kvitton och en ekonomisk kontroll som många gånger är obefintlig.
– Jag hoppas att medier granskar alla offentligt finansierade verksamheter – också Sveriges Radio och SVT, säger Terje Carlsson.