Som julvärd i SVT får man inte göra reklam eller synas i kampanjer två veckor innan och två veckor efter julafton. Årets värd, tv-kocken Tareq Taylor tackade i februari ja till att göra reklam för Nescafé fram till slutet av 2022. Men efter en intervju med GP har han meddelat bolaget att han kommer att sluta med det.
– Jag förstår problematiken och lägger det här samarbetet på hyllan. Julvärdskapet är viktigt för mig, och jag vill inte att det ska bli smittat, eller kunna ifrågasättas, säger han till tidningen.
Nescafé ägs av bolaget Nestlé som varit ifrågasatt av konsumentgrupper och amningsförespråkare i årtionden. Nestlé bojkottas av bland andra Vårdförbundet, som skriver på sin hemsida:
”Anledningen till bojkotten är att Nestlé inte följer den av WHO antagna barnmatskoden. Nestlé marknadsför bröstmjölksersättning i fattiga länder på ett sätt som bidrar till att kvinnor avstår från att amma.”
Rädda barnen: Ledde till undernäring
Nestlés kommunikationschef Mikael Lindgren säger till GP att man följer WHO:s rekommendationer och kallar Vårdförbundets bojkott för olycklig.
Nestlé har bojkottas av konsumentgrupper sedan 70-talet då det framkom att företaget marknadsfört bröstmjölksersättning i fattiga länder som ett bättre alternativ till amning. Bristande tillgång till rent vatten ledde till att spädbarn dog till följd av undernäring, skriver Rädda barnen i en rapport från 2018.
SVT säger till GP att man inte råder över julvärdarnas samarbeten utöver regeln om att inte synas i kampanjer i anslutning till julvärdskapet.