Regissören Takashi Miike visar sin hundrade film i Cannes

Uppdaterad
Publicerad

Hollywood älskar japansk populärkultur. Men den amerikanska filmindustrins kärlek får inte bli för stark, eftersom den då riskerar att sluka allt. Det menar den den japanske regissören Takashi Miike som just nu visar sin hundrade film på filmfestivalen i Cannes.

Takashi Miike är känd i cineastkretsar för sin våldsfetischiska blandning av arthouse och genrefilm med filmer som ”Ichi the killer” (2001), ”Audition” (1999) och ”Hara-Kiri”, som blev den första 3D-filmen att tävla i Cannes.

Hans nya film, ”Blade of the immortal” bygger på den kända mangan av Hiroaki Samura, och handlar om Manji, en ronin (herrelös samuraj) som förbannats med odödlighet av en häxa.

Filmfestivalen i Cannes 2017

– Hiroaki Samura är en av mina favorit manga-tecknare, säger Takashi Miike. Han skapar storyn själv och tecknar helt själv. Den serien tog 19 år att färdigställa. Den är som en skatt för mig, berättar Miike.

LÄS MER: Här är alla filmer som tävlar om Guldpalmen i Cannes

”Filmen betyder mycket för mig”

– Flera producenter har försökt att filmatisera den, men den är svår att spela in som film. Serien hade mycket våldsamma detaljer men med skådespelaren Takuya Kimura skulle det bli en bra film. Det gav mig inspiration. Därför betyder filmen mycket för mig.

Manjis sår läker ihop tack vare magiska ”blodmaskar” som binder ihop hans sargade kropp igen och igen. Men för att få tillbaka sin dödlighet måste han hjälpa en ung flicka att hämnas sin familj, genom att mörda horder av laglösa och regeringens shoguns. Blodsutgjutelsen når sin peak i en ambitiös och välkoreograferad stridsscen med väldigt många inblandade som spelades in under två intensiva veckor.  

– Det är ganska kort om inspelningstid i Japan. Pressen upplevs gemensamt hos alla medverkande. Det är som en liv-och-död situation. Pressen skapar en spänning som upplevs i filmen. Egentligen är det inte rätt sätt att skapa spänning. Men det är en unik atmosfär som bara vi kan skapa.

Starkt intresse från Hollywood

Japansk Anime har börjat intresserat Hollywood, senast med den påkostade nyinspelningen av 90-tals-klassikern ”Ghost in the shell” från 1995, som blev kontroversiell då många anklagade produktionen för att urvattna grundmaterialet. Miike menar att det är en risk man får ta i samarbeten med den amerikanska drömfabriken.

– Jag vet inte vad folk som älskar originalverken kommer att säga, men antagligen står tecknaren (Masamune Shirow) eller Mamoru Oshii som animerade serien, bakom ”Ghost in the Shell”. När deras produktioner når ut i världen och när de har lämnat över kontroll till Hollywood borde man släppa kontrollen, säger Miike och menar att det alltid finns en affärsmässig fördel i deras sätt att sköta produktionen.

– Man är nog tvungen att acceptera det. Annars borde man avstå samarbete från början. Märkligt nog är de ursprungliga skaparna ofta prestigelösa och accepterar dessa filmatiseringar.

”Gav ett enormt intryck”

På senare tid har det pratats om en spelfilms-remake på en annan klassisk science fiction anime: ”Akira”, från 1988. ”Get out”-regissören Jordan Peele ryktades vara tippad till projektet men han gick nyligen ut i medier och tackade nej.

När jag frågar om inte Miike vill ta sig an uppdraget säger han först ”absolut”, men att det nästan är ett för tungt ansvar med tanke på filmens kulturella arv.

– Om jag tar över kommer filmen att bli en superlågbudget-produktion. Men, visst – den mangan gav ett enormt intryck, inte minst på min generation. Den är mycket uppskattad i hela världen. Att spela in ”Akira” är för tungt ansvar för mig. Däremot, kanske en liten sido-produktion, med jättelåg budget, kanske ett bonusmaterial som man får på köpet vore kul att skapa.

– Faktum är att det är nästan det sista som borde hända, att filmatisera ”Akira”. Vad har Japan kvar sedan? Godzilla har redan gått till Hollywood – allt annat har också gått till Hollywood.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2017

Mer i ämnet