Tiktok – så heter appen som odlat många av de senaste årens största hits. Det tydligaste exemplet är kanske Lil Nas X, en helt okänd artist innan han laddade upp sin country-rap-låt Old town road på Tiktok. Låten användes i memes och dansklipp, vilket ledde till massor av strömningar på strömningstjänsterna och en förstaplats på amerikanska Billboardlistan.
600 miljoner användare
Andra låtar som vandrat samma väg är Say So med Doja Cat och Savage med Megan the stallion, som fick självaste Beyoncé att vakna och haka på succétåget med en remix. På skivbolaget Universal music jobbar man allt hårdare för att få ut sina artister och låtar på Tiktok, appen med över 600 miljoner användare.
– Senaste året har vi steppat upp vår strategi: vi har anställt en Tiktokare och vi har bestämt oss för att göra större Tiktok-initiativ, säger Lina Kellgren som är en del av Universals digitala marknadsföringsteam och jobbar mot Tiktok ”hela dagarna”.
Betalar Tiktokare
Tillsammans med sin nyanställda Tiktok-konsult, 19-åriga Frida Jernspets som har många följare på plattformen, bestämmer de sig för vilken del av låten som är mest Tiktok-vänlig, klipper ut den och gör den tillgänglig på appen.
– Ibland använder vi vår egen och artistens Tiktok-kanal och ibland betalar vi Tiktokare för att aktivera vår låt. Ofta får en Tiktokare ett månatligt arvode för att lägga upp ett visst antal låtar, säger hon.
Ju fler följare Tiktokaren har, desto mer betalt får den för att använda låtar av någon av Universals artister. Och Lina Kellgren ser att samarbetet ger frukt.
– Flera av de låtar vi fokuserat mycket på har gett väldigt högt engagemang: likes, delningar, kommentarer och fler sökningar på Spotify.
”Baserat hela sin framgång på musik”
Jämfört med andra sociala medier, som till exempel Instagram, har Tiktok en tydligare musikkoppling. Låtar används för att skapa dansvideor eller memes eller bara som bakgrund i korta klipp.
– Tiktok har i mångt och mycket baserat hela sin framgång på musik och användandet av låtar, säger Lina Kellgren.
Tiktok
Hette tidigare Musical.ly och gick då mest ut på att mima till låtar i korta videoklipp.
Köptes upp av kinesiska Byte dance år 2018 och fick namnet Tiktok. Numera används det främst för att skapa dansvideor och memes.
Enligt Lina Kellgren är 40 procent av användarna mellan 18 och 24 år, men användarna över 25 år blir allt fler.