Som yngsta regissör någonsin fick hon ta emot regidebutantpriset, Caméra d'Or, i Cannes när hon var 28 år gammal. Nu sitter hon själv i juryn för The Ingemar Bergman International Debut Award på filmfestivalen i Göteborg.
Slitiga familjerelationer är ett vanligt tema i Naomi Kawases filmer. Det beror på hennes egna erfarenheter från barndomen.
– Jag har vuxit upp utan föräldrar. Därför kan jag inte förstå hur en familj ska fungera. Genom att skildra en familj kan jag täcka det jag saknar. Täcka hålet i mitt hjärta.
Svårt för japanska filmare
– Genom att skildra tonåringarnas oskuldsfulla själar kan även vuxna människor upptäcka meningen med livet. Det är mitt budskap, säger hon.
Fokus för Göteborgs internationella filmfestival i år är japansk film. Naomi Kawase säger att det är svårt för unga talangfulla filmare att slå sig fram i Japan i dag, speciellt om man vill göra film utifrån ett eget manus i stället för en känd förlaga, till exempel en bok.
– Vissa av våra grannländer, som Kina och Sydkorea, är mer aktiva än Japan. Sydkorea ger till exempel tio gånger större ekonomiskt stöd till unga filmskapare. Det gäller även mig. Stödet från Japan räcker inte för att skapa en långfilm, säger Naomi Kawase som får söka stöd från andra länder, ofta i Europa.