En nära bild av en mjukbrun nallebjörn som hålls upp framför en oskarp bakgrund med människor och datorer i en kontorsmiljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kidults” köper nallar till sig själva. Foto: Oscar Fries/SVT

Trenden: Vuxna köper gosedjur till sig själva

Uppdaterad
Publicerad

Vuxna köper leksaker, i synnerhet gosedjur, till sig själva i högre utsträckning. Trenden, som började under pandemin, verkar hålla i sig.

Redan 2022 rapporterade Time om fenomenet: pandemin gjorde under för leksaksindustrin och en stor marknadsandel utgjordes av ”kidults” – tonåringar och unga vuxna, detta enligt leksaksavdelningen på det amerikanska researchföretaget Circana.

Nu rapporterar Business insider att trenden verkar hålla i sig och det är särskilt mjukdjur som är populära.

Tiktok verkar dessutom ligga bakom tydliga trender där efterfrågan på mjukisvarianter av ovanliga djur som kapybaror, axolotler och sengångare plötsligt skjuter i höjden på nolltid. (Nyhetsbyrån AP rapporterar att det är jättegnagaren kapybara som gäller just nu.)

Enligt Circana köpte vuxna över 18 år leksaker till sig själva för över 1,5 miljarder dollar (16,75 miljarder kronor) under det sista kvartalet 2024 – mer pengar än vad som lades på leksaker för åldersgruppen 3 – 5.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.