Det började bra i år för Melodifestivalen med 3.3 miljoner tittare – helt i linje med tidigare år. Men sedan dess har delar av publiken flytt.
– Det är sant att det är sjunkande siffror på totalen och det måste vi titta vidare på, säger Peter Nyrén, programbeställare för underhållning på SVT, till Kulturnyheterna.
Publikflykt efter första deltävlingen
Tittarsiffrorna för deltävling två, tre och fyra är bland 2010-talets lägsta för programmet, men det var vid Andra chansen som siffran fullkomligt rasade. Förra året sågs den av drygt 3.1 miljoner personer – i år av knappt 2.6 miljoner. Man får gå tillbaka tolv år i tiden för att hitta en lägre siffra. Och jämför man med första deltävlingen i år, har programmet tappat runt 700.000 tittare vid Andra chansen.
– Vi har sett en show som inte levererat och det har tittarna visat genom att sluta kolla, säger Linus Fremin, tv-kritiker på sajten TVdags.
– Det är klart att vi har sett en lite sjunkande tendens på tittarsiffrorna, samtidigt som vi måste konstatera att det är från väldigt höga nivåer, säger Peter Nyrén.
Linus Fremin köper inte argumentet:
– För vilket annat program som helst hade de tittarsiffror Melodifestivalen haft i år varit jättebra. Men för Melodifestivalen är de urusla om man ska vara helt ärlig.
Samma mönster i SVT Play
Även online återkommer mönstret: mellan första och fjärde deltävlingen tappar programmet över en tredjedel av tittarna. Siffran går från drygt 125.000 tittare på SVT Play vid första deltävlingen till drygt 78.000 vid fjärde.
– Melodifestivalen ska vara hela folkets fest och i år är det inte så. Innehållet känns visionslöst och man har inte följt med i vad tittarna vill ha, tycker Linus Fremin.
Men enligt Peter Nyrén, programbeställare för underhållning på SVT, är kritiken tillspetsad.
– Jag tycker att kritiken har varit överdriven och inte riktigt rättvis. Vi har levererat en bra och spännande festival.
Hur många som ser finalen återstår att se. Efteråt ska ledningen för Melodifestivalen göra en helhetsbedömning av hur det gått.
Källa för tittarsiffror: MMS