Enligt Jonathan Lundberg, journalist och författare som ägnat sig särskilt åt politisk kommunikation genom sociala medier, kan man se ett par mönster i Trumps tweets.
– Dels att hälften av inläggen är attacker mot någonting, eller någon som Trump ogillar, och så kan man också se att strax under hälften av inläggen är beröm. Så nästan allting är ställningstaganden – det är väldigt lite som bara är informativt, säger Jonathan Lundberg.
1 710 inlägg som sprider konspirationsteorier
Sedan Donald Trump svors in som president har han hans filterlösa twittrande blivit återkommande världsnyheter. 11 387 inlägg har tillkännagett politiska beslut, häcklat, förvånat och ibland vilselett världen. Enligt New York Times granskning – som gäller Donald Trumps samtliga tweets som president – har 1 710 av inläggen spridit konspirationsteorier, minoritetsgrupper har angripits 851 gånger och nyhetsmedier 1 308 gånger.
Att Trumps sociala medierstrategi har förändrat det politiska landskapet i USA är ingen underdrift, men enligt Jonathan Lundberg har direktkommunikationen med väljare som sociala medier erbjuder, helt ritat om kartan för politisk kommunikation även i andra länder.
”Största förändringen i politisk kommunikation sen tryckpressen”
– Det är den största förändringen i politisk kommunikation sen tryckpressen. Tidigare har journalisterna pratat med politikerna, granskat dem och sedan berättat för väljarna vad politikern sa eller hur politikern bettet sig. Allt det är omkullkastat. Nu kan politikerna prata direkt med väljarna och journalisterna får en roll att stå vid sidan om och granska om det är sant eller inte, menar Jonathan Lundberg.
– Vi som journalister får en jätteutmaning – hur kan vi se till att politiker inte vilseleder människor till sin egen fördel?
Sverigedemokraterna dominerar sociala medier i Sverige
I Sverige är det ett parti i synnerhet som använt direktkommunikation genom sociala medier till sin fördel.
– Sverigedemokraterna är helt unika i en svensk kontext. Under valåret, förra året, fick de på Facebook lika många ”gillningar”, delningar och kommentarer som de andra sju partierna tillsammans. Hittills i höst har de fördubblat det, så de är enormt dominerande.
Ett av de mest effektiva recepten för att skapa engagemang i sociala medier är ilska. Något som både Trump och SD uttrycker, enligt Jonathan Lundberg.
– De är väldigt arga på vissa grejer i samhället, deras följare är arga på samma saker. Sen är det andra som kommer in i kommentarfältet och reagerar mot det, som tycker att det de skriver är dumt eller fel, och det blir en väldigt hätsk debatt. Så även om det inte är positiv respons, ökar det fortfarande spridning och synlighet i sociala medier, säger han.