Dagens Media har publicerat hela det brev som TV4:s programdirektör Viveka Hansson skrev som svar på kritiken från de lokala redaktionernas nyhetschefer.
I svaret framhåller hon svårigheterna att hitta annonsörer lokalt och menar att det trots kanalens goda ekonomi är nödvändigt att de jobbar förebyggande.
”Annonsörer vill ha räckvidd”
[...]”Men lika intressant som det kvarterslokala är för tittaren, lika svårt är det att bygga en annonsaffär på den lilla grupp som bor i det kvarteret eller på den orten. Så ser det i alla fall ut just nu. Ju mer lokalt, ju mer intressant, men ju snävare grupp som berörs. Annonsörer vill ha räckvidd.”
”TV4 gjorde ett starkt resultat förra året. Men god ekonomi är inte ett givet tillstånd. Vår omvärld är kanske mer oförutsägbar än någonsin just nu. Förra året försvann ca 400 journalistjobb i Sverige, och alla stora rikstidningar har genomfört olika sparpaket. Vi vill undvika att hamna i en situation där vi tvingas skära ner på allt i vår nyhetsverksamhet i en nedåtgående spiral.”