Tyra Kleen, född 1874, var stor på sin tid men bortglömd i modern tid. Att hon fört en tynande tillvaro i den svenska konsthistorien är delvis självvalt. Hon dog 1951 och testamenterade allt till Riddarhuset – med kravet på att det inte fick öppnas på 50 år.
– Vi tror att en anledning till att hon skrev till de här 50 åren var att hon inte accepterade den moderna konsten i slutet på 40-talet. Och hon kände att de inte förstod henne, säger Kerstin Gullstrand Hermelin, släkting till Kleen och förvaltare av hennes konst.
”Ville gå sin egen väg”
Tyra Kleen studerade konst i Tyskland, Frankrike och Italien och beskrev sig själv som en vagabond och äventyrare av ”födsel och ohejdad vana”. Hon reste runt världen och sökte frihet från mannens dominanta ställning och familjelivets instängdhet, enligt boken ”Tyra Kleen”.
– Hon var ju jämnårig med Karin Larsson och Sigrid Hjertén så hon visste ju att en duktig kvinnlig konstnär i ett äktenskap blev alltid den andra fiolen. Hon ville gå sin egen väg, säger Kerstin Gullstrand Hermelin.
”Inte helt älskansvärd”
Den svenska konstnären blev starkt påverkad av symbolismen när hon var i Paris på 1890-talet och många av hennes verk dryper av ångest i både färgskala och ansiktsuttryck.
– Jag tycker hon är helt fascinerande. Kanske inte helt älskansvärd men hon hade ju sitt humör för sig och det var det som gjorde henne till den hon var, säger hon.
Mer om Tyra Kleen går att se i programmet Konsthistorier på SVT Play.