“Vi kommer inte längre att vara tysta. Vi kommer att ställa de ansvariga till svars och låta rättsväsendet göra sitt jobb när det finns anledning till det. Vi kommer att lägga skammen där den hör hemma – hos förövaren och den som skyddar honom.”
Så skriver de nu över 700 kvinnliga skådespelare i det gemensamma uppropet #tystnadtagning som publicerades hos Svenska Dagbladet den 8 november. Nu på söndag och måndag, den 19 och 20:e november, kommer vittnesmålen läsas upp inför publik på sammanlagt 12 orter i hela Sverige.
– Det är ett historiskt ögonblick, och det känns viktigt att ta del av det. Det är ett anonymiserat upprop, men vi kommer få se det uttalas. Och även om det inte är de som skrivit uppropet som gör det, så är det ändå aktörerna själva som tar de här orden i sin mun, säger Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius.
”Ett bevis på vad rörelsen blivit”
Södra teatern i Stockholm, Västerbottensteatern i Skellefteå och Stadsteatern Hipp i Malmö. Det är tre av de sammanlagt 12 platser som iscensättningen av uppropet kommer komma till. Samtliga 12 orter samtidigt – klockan 19.
– Att det görs på så många platser samtidigt gör att man verkligen lyfter ämnet och gör det ännu starkare. Det är ett bevis på vad den här rörelsen har blivit: Att den bara fortsätter och att det finns flera steg. Det är en boll som satts i rullning och det känns som att den inte kommer sluta rulla, säger Anna Hedelius.
#tystnadtagning banade väg
I kölvattnet av både #metoo och teateruppropet #tystnadtagning har liknande upprop följt. Under veckan satte både den den klassiska musikvärlden och den populärkulturella dito ned foten. Uppropen #visjungerut och #närmusikentystnar samlar nu tusentals namn och röster mot sexuella övergrepp, kränkningar, sexism och trakasserier.
Operasångerskan Maya Frydén som är en del av den klassiska musikvärldens upprop #visjungerut beskriver teaterupproret som ett startskott och tydliggörande för även andra branscher inom kulturvärldens problematik – och inte minst: behov av förändring.
– Jag skrev själv under teateruppropet, eftersom jag också har jobbat inom teatern. Jag fick då väldigt många reaktioner från mina kollegor i arbetsbranschen som såg mitt namn. Det blev väldigt tydligt att behovet fanns även hos oss, bland oss, säger Maya Frydén till Kulturnyheterna.