Idag är onlinespel knappast något unikt. Att många lever ett parallellt liv, antingen i en av många stora spelvärldar, på någon av sociala medier-plattformarna, eller i Metas ”Metaverse”, är inte heller något som resulterar i höjda ögonbryn.
Fräsande modem
Men 25 år sedan var en annan tid.
1997, när Ultima Online först släpptes, var vi mitt i en era av pipande och fräsande modem och upptagna telefonlinjer. Ett rollspel som spelades online, med eller mot andra livs levande människor, var betydligt mer otrampad mark.
Experterna: Historiskt betydande spel
Experterna SVT har pratat med är ense om att spelet var banbrytande.
– För mig fanns det inget onlinespelande innan Ultima Online, säger Max Collin, tidigare speljournalist på bland annat PC Gamer.
– Det här var första gången gemene man kunde kliva in i en så stor spelvärld. Mycket av det World of Warcraft lyckades med är tack vare Ultima Online som faktiskt testade detta, säger Martin Lindell, spelhistoriker.
Gamereactors chefredaktör Petter Hegevall går ännu längre.
– Jag tror inte World of Warcraft hade existerat i dag utan Ultima Online.
”Tenderar att glömmas bort”
Petter Hegevall tycker att spelet tenderar att glömmas bort, trots allt det gjort för sin genre.
– När man pratar om spelmilstolpar finns det ett tiotal spel som är helt självklara. Ganska sällan nämns Ultima Online i det där, det glöms bort. Trots att det i mångt och mycket är lika viktigt som Super Mario Bros, Doom, Quake eller Gran Turismo till exempel.
Lördag 24 september fyllde den anrika föregångaren 25 år.
Hur ser spelet ut i dag? SVT Nyheters reporter loggade in för att se hur det ser ut och kanske få en intervju med en spelare.