– Stängningen av skolor under pandemin har ökat de socioekonomiska klyftorna med avseende på kunskap och inlärning. Sämre bemedlade barn har drabbats hårdare än sina klasskamrater, säger Ellinore Ahlgren som är konsult med utbildningsfrågor på Världsbanken, till SR.
Vidare säger rapporten att yngre barn har tappat mer än de äldre, att landsbygden är mer drabbad än storstäderna och att flickor drabbats i större utsträckning än pojkar.
Stor skolfrånvaro
Alison Tweed jobbar på den läsfrämjande organisationen Book aid. Organisationen ger böcker till barn och har öppnat bibliotek i bland annat Ghana och Uganda, där skolor på vissa håll fortfarande är stängda.
– Det vi ser är att flera barn inte har gått i skolan på över ett år eftersom skolorna inte öppnat upp, säger Tweed.
Att unga inte får den utbildning de behöver kommer ha ekonomiska konsekvenser. Det kan bland annat leda till att fler barn kommer behöva arbeta i stället för att gå i skolan.