”Vad fan är detta?!”
Den uppjagade, darrande killen på scenen börjar i uppförsbacke på E3 i Los Angeles 2015, världens största spelmässa. I sociala medier börjar de hånfulla kommentarerna snabbt rulla in när Martin Sahlin försöker presentera ”Unravel”, Umeå-baserade Coldwood Interactives nya spel som kan rädda studion från ruinens kant.
Han plockar fram en liten docka ur jackfickan, vinkar med den till publiken med skakande händer och gör en pipig röst. En stunds förvirrad tystnad uppstår; Sedan jubel.
– Jag hade byggt upp det här i huvudet i flera år, och när man klev ut där var det som att alla undrade ”Vem ÄR du?”. Det var ett väldigt emotionellt ögonblick för mig när stämningen vände, säger Martin Sahlin, creative director för ”Unravel”, till Kulturnyheterna.
Omedelbar hajp
”Unravel” handlar om den lilla garnfiguren Yarny, som ger sig ut i de västerbottniska skogarna för att bokstavligt talat knyta ihop den röda tråden mellan minnen och människor som glidit ifrån varandra.
Yarny ser ut som en figur ur en Hayao Miazaki-film, eller som om Ronja Rövardotter stött på en vänlig liten varelse mitt bland alla vildvittror och grådvärgar. I trailern på E3 ses hen svinga sig fram genom lövverk, klättra uppför fjälltoppar och jagas av argsinta lämlar. Till publikens stora förtjusning, att döma av den dryga miljonen visningar på Youtube presentationen har idag.
Mottagandet förvånade Martin Sahlin, som arbetat med projektet i hemlighet i tre års tid.
– Det finns folk på E3 som jobbar med att kolla vad folk säger på nätet om presentationerna, som sprang runt och skrek efteråt: ”0 % negativa reaktioner?! Det har aldrig hänt!” Det var som att internet under de där första 24 timmarna plötsligt blev en trevlig plats, säger Martin Sahlin.
”Unravel” fick internationella rubriker som en av mässans stora succéer, och tilldelades i slutändan mer än 20 priser. I sociala medier visade snart entusiastiska fans upp sina egenhändigt tillverkade Yarny-dockor, och på det lilla kontoret i centrala Umeå sitter några av de hundratals teckningar som skickats in av såväl barn som vuxna.
Nära konkurs
Yarny är inte bara en hjälte i sin egen berättelse, utan räddade också alla 14 anställda på Coldwood från arbetslöshet. För tre år sedan, trots framgångar med sport- och fightingspel under 2000-talet, stod Coldwood Interactive plötsligt inför konkurs.
– Det var kaos. Vi hade just fått ett stort projekt nedlagt, och alla hade i princip fått sparken. Men det var också en intressant situation: I elva års tid hade jag varit så rädd för att misslyckas, så när allt till slut sket sig var det på ett märkligt sätt befriande. Vad vill jag göra nu?, säger Martin Sahlin.
Utan ett jobb att gå till begav sig Martin på en campingresa med sina barn, och kommer där på en idé som kunde rädda spelstudion.
– Jag hade en vän som gjort en låt om banden som binder oss alla samman, och fick upp en bild i huvudet av liten garnfigur som springer runt och försöker binda ihop faktiska, fysiska band mellan människor, säger Martin Sahlin.
Med hjälp av ståltråd från en gammal ankarvajer och ett lånat garnnystan från den stickande punkaren i tältet bredvid, såg Yarny dagens ljus.
– Inspirationen kom mycket från Tove Jansson. Inte mumintrollen precis, utan de där små krumelurerna i marginalen. När jag byggt Yarny så lekte vi fram spelet: sprang runt i skogen och funderade på vad man kan stöta på för problem om man är en liten garnfigur.
Yarny räddar dagen
När Martin kommer tillbaka till Coldwood blir Yarny en nytändning för spelstudion, som bestämmer sig för att satsa allt de har kvar på idén. De börjar bygga ett nytt spel, med miljöer hämtade från Västerbottens natur, och med folkmusik komponerad av Umeåmusikerna Henrik Oja och Frida Johansson.
Med en färdig prototyp fick de snabbt napp hos Electronic Arts, en av världens största speldistributörer. Tre år senare står vi nu i Coldwoods kontor i centrala Umeå, dagar före releasen. Presentationen på E3 har gjort spelet till en superhajp, finansieringen är säkrad, och spelstudion räddad.
– Det handlar om vänskap, pusslen i spelet blir symboler för de hinder man måste övervinna för att nå människor. Med hundratusentals människor som lyssnar kände vi ett ansvar att tala från hjärtat, att ge mer än bara förströelse. Och det tror jag att folk har tagit till sig, säger Martin Sahlin.
Unravel släpps den 9 februari på PC, Xbox One och Playstation 4.