Varje år mäter SOM-institutet, en oberoende undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet, svenskarnas inställning till medier.
Nytt för i år är att SOM-institutet har undersökt varför vissa personer undviker att ta del av nyheter. Den främsta orsaken är att många nyheter ligger bakom en betalvägg. Även att nyheterna känns ointressanta.
Nyheterna får dem att må dåligt
En annan orsak till att avstå nyheter är för att de är för negativa, menar 35 procent av de tillfrågade. 30 procent tycker att innehållet i nyheterna får dem att må dåligt. Hälften av dessa är 16-29 år och 40 procent är 30-49-åringar.
Docent och forskaren Ulrika Andersson från SOM-institutet tror att det kan bero på flera saker.
– Det är krig, ekonomin, det har varit pandemi och mycket brottslighet. Man känner att man inte mår bra av alla de här nyheterna och väljer då att inte ta del av dem,
Varför valde ni att titta närmre på just nyhetsundvikande i år?
– Det är en fråga som både bransch och forskning är intresserade av och det finns internationella studier som pekar på att andelen nyhetsundvikande är relativt stor.
Samtidigt menar Ulrika Andersson att flera idag också får sina nyheter genom sociala medier.
Politisk agenda
Rapporten visar att 80 procent av svenskarna tycker att medier i Sverige oftast är mycket tillförlitliga. Men likt föregående år, upplever över hälften att medierna ofta har en politisk agenda i sin nyhetsbevakning.
45 procent upplever att medierna inte berättar hela sanningen i viktiga samhällsfrågor.
– Det finns en större misstänksamhet eller misstro bland personer som identifierar sig klart till höger på den politiska skalan. Och tittar man på partisympati så är det framför allt sympatisörer till Sverigedemokraterna som uppger det här skälet i högst utsträckning.
Vad kan nyhetsundvikande få för konsekvenser? Hör Ulrika Andersson berätta mer i videon längst upp.
Den nationella SOM-undersökningen
SOM-institutet genomför årligen frågeundersökningar i syfte att kartlägga svenskars vanor och inställningar till samhälle, opinion och medier.
Institutet skickar ut enkäter till ett slumpmässigt urval människor. 2023 omfattade urvalet 26 250 personer i åldrarna 16-90 år.