Med 3,5 miljoner sålda exemplar bara i Sverige skulle man kunna säga att mer än var tredje svensk har köpt en Stieg Larsson-bok.
Men Millenniumtrilogin är också den största svenska boksuccén någonsin i utlandet. De tre böckerna har sålt i över 80 miljoner exemplar i 50 länder. Enligt en uppskattning som Dagens industri gjort har den massiva försäljningen lett till intäkter på 4 miljarder kronor hittills.
Det är alltså inte bara den svenska bokbranschen som hoppas stort på uppföljaren.
– I Storbritannien har man byggt upp förväntningarna på det här släppet sedan i våras. Man firade till exempel Lisbeth Salanders födelsedag, och tryckte nya upplagor av alla de tidigare böckerna, sager Tove Leffler, chefredaktör för Svensk bokhandel.
Spanien behöver en försäljningssuccé
Boken ges ut samtidigt i 25 länder, och i morgon flyger världspressen in till Stockholm och Norstedts presskonferens i samband med släppet.
I flera länder som haft det kärvt ekonomiskt, till exempel Spanien, är förväntningarna på boken extra stora. Där har bokförsäljningen gått kräftgång de senaste åren, och man hoppas att Millennium ska vara något av en injektion för bokbranschen.
Också de svenska bokförlagen är i stort behov av succéer. Förra året minskade bokförsäljningen med 2,6 procent, jämfört med året innan. Förra året gick Norstedts back 30 miljoner och var femte anställd sas upp.
Är en ny Millenniumsuccé frälsningen för det pressade förlaget?
– I rena pengar handlar det så klart om tiotals miljoner kronor. Går det riktigt bra kan det handla om hundratals miljoner. Men det är inte så att det här är Norstedts hela intäkt det här året. Man måste sälja väldigt många böcker för att det här ska bära hela förlaget, sager Svante Weyler, som tidigare var förlagschef på Norstedts.
Viktigt för fler förlag
Norstedts vill inte släppa några siffror på hur mycket pengar Millenniumtrilogin gett förlaget hittills, eller vad man hoppas på inför den nya boken. Man går inte ens ut med hur många exemplar som trycks.
Men Tove Leffler menar att boksläppet är viktigt även för andra svenska förlag.
– En superförsäljningssuccé som till exempel Zlatanboken, är viktig för alla förlag, för hela branschen. Det gör att det börjar snackas om böcker, att folk går in i bokhandeln, eller köper böcker på nätet. Det driver upp försäljningen av andra böcker också, säger hon.