Kulturnyheternas spelredaktör Daniel Wyser. Cosplayers på ett World of Warcraft-event.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kulturnyheternas spelredaktör förklarar World of Warcrafts kulturella inflytande. Foto: SVT/AP

World of Warcraft 20 år ”En guldstandard inom spelindustrin”

Publicerad

Det klassiska onlinespelet World of Warcraft firar 20 år i år. Spelet är kanske det största inom genren MMORPG och har fått en stabil plats inom den moderna populärkulturen.

– Det som är speciellt är att det i grund och botten är samma spel som när det släpptes, och det lockar fortfarande miljoner, säger kulturnyheternas spelredaktör Daniel Wyser

World of Warcraft släpptes 2004 av Blizzard Entertainment, nu Activision Blizzard, och blev snabbt ett av de mest populära spelen genom tiderna i genren MMORPG (massively multiplayer online role-playing game).

World of Warcraft har genererat bland annat filmer, brädspel och restauranger och har refererats på många håll inom populärkulturen. Spelet har även fungerat som en social plattform och fått tusentals spelare att hitta både vänner och romantiska relationer.

– Online- och spelkultur kan absolut vara toxisk, det finns det många exempel på. Men jag tror att en anledning till varför World of Warcraft levt så länge är alla de band som har formats mellan spelarna, säger Daniel Wyser.

Hör mer om det ikoniska spelets kulturella inflytande i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.