Allt dyrare att surfa på mobilen

Uppdaterad
Publicerad

Det har blivit mångdubbelt dyrare att surfa med mobilen. Det visar en ny analys av mobiloperatörernas abonnemang.

En gång i tiden tjänade mobiloperatörerna sina stora pengar på röstsamtal och sms. Men under de senaste tre åren har detta helt och hållet förändrats.

På bara två års tid har mobiloperatörerna börjat ta flera gånger mer betalt för mobilsurf-abonnemangen. Vår vilja att ständigt vara uppkopplade har blivit mobiloperatörernas nya kassako.

– Operatörerna tyckte att man fick för lite betalt tidigare helt enkelt, och det är därför man har skruvat om de här avgiftsmodellerna, så att man idag i stället tar väldigt bra betalt för mobilsurf, säger Tomas Zirn, journalist som i många år bevakat just telekombranschens utveckling för tidningen Computer Sweden.

Saltar räkningarna

Han menar att det här varit mobilbranschens mål i flera års tid: att lyckas med att börja salta mobilräkningarna för mobilt internet, och på det viset bibehålla de stora bolagsvinster som tidigare kommit från avgifter på sms och röstsamtal.

Men förutom att öka priserna på surfpaketen så har operatörerna förmått kunderna att börja köpa allt dyrare surfabonnemang, genom allt snålare ”maxtak” på hur mycket man får surfa per månad.

– Det man också gjort är att ju att sänka de här maxtaken. I alla abonnemang så finns maxtak för hur mycket man får surfa och de här taken har successivt sänkts under de senaste tre åren, så att man får surfa allt mindre innan man kommer upp i maximal surfmängd. Bara på ett par så har de sänkt taken från cirka 100 gigabyte per månad till runt 10 gigabyte per månad. Det är ju en väldigt stor förändring, säger Tomas Zirn.

Ingen Barnkanalen i surfplattan

Det här innebär att den som använder mobilnätet till mer datakrävande tjänster som SVT Play, Netflix och Spotify lätt når månadens maxförbrukning bara på några dagar, särskilt om fler i familjen surfar på samma mobil eller surfplatta.

– Jag kan inte låta barnen använda Barnkanalen-appen här i sommarstugan, säger Rickard Dahlstrand, ansvarig för mätsystemet ”Bredbandskollen” på stiftelsen .SE.

Han tillhör också dem som kritiserat mobiloperatörernas allt högre priser på moilsurf. Inte minst att ett abonnemang kan ta 130 gånger mer än ett annat per gigabyte menar han är ett exempel på mobilbranschens system med ”obegripliga tjänster som ingen förstår”. Det här kommer att bromsa hela utvecklingen för allt mer mobilt internet, enligt Rickard Dahlstrand.

Dessutom tar man enligt Rickard Dahlstrand slut på sitt mobila surfabonnemang bara på några timmar om man tittar på SVT Play eller Netflix.

Rickard Dahlstrand får medhåll av teknikjournalisten Tomas Zirn.

– Det faktum att det blivit dyrare per gigabyte att mobilsurfa innebär ju att mobilsurf får mycket svårare för de mobila internettjänsterna att konkurrera mot fast internet, som fiber och ADSL, för där finns ju inga datatak. För streamingtjänster som SVT Play eller Netflix så är mobildata inte längre ett alternativ faktiskt, säger Tomas Zirn.

”Nödvändigt för vår ekonomi”

Enligt Teliasonera är prishöjningarna på mobilsurf nödvändiga för operatörens ekonomi.

– Vi måste kunna ta betalt för de här tjänsterna, så vad vi har gjort är att vi har ändrat prismodellen på mobilabonnemangen, så att de som förbrukar mer data också får betala mer. Tidigare tog vi ut den rörliga kostnaden på telefonsamtal och sms i stället. Det här är så det måste vara för att vi ska kunna finiansiera våra investeringar, säger Nicholas Rundbom, talesperson för Teliasonera.

Han menar att vi när vi tittar på till exempel tv och film via internet ska se mobilt internet som ett komplement, medan vanligt fast bredband ska vara standardlösningen för den typen av med datakrävande internet.

Samma resonemang har man på operatören Tre.

– Det är ju relativt få som använder mobilsurf till den typen av tjänster, utan mobilsurf är mer ett komplement till exempelvis bredband via fiber, säger Anne-Louise Ekberg, chef för bredbandstjänster på Tre.

– Vi behöver ju också ta betalt för att kunna finansiera utbyggd kvalitet i tjänsterna.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.