Almedalsveckan kostar skattemiljoner

Uppdaterad
Publicerad

I helgen invigs Almedalsveckan, som i år är rekordstor. Förra året gjorde statliga myndigheter av med nästan 17 miljoner kronor i skattepengar på Almedalen.

Resten av året är Almedalen en grön park med en damm och mängder av fåglar. Men kommande vecka är det inte fjäderfän som trängs där utan politiker, pr-folk och pressfolk.

Årets upplaga av Almedalsveckan är större än någonsin.

Almedalen 2013

2.300 programpunkter

– Jag tror det kommer landa på över 2.300 programpunkter, säger Karin Lindvall, koordinator för Almedalen 2013.

– Det blir väl inte mycket tid åt var och en?

– Alla blir något kortare, man drar ner på längden på sina evenemang. Sedan konkurrerar man med varandra.

Hit kommer 925 arrangörer och 500 journalister. Men också en rad myndigheter, och det är något som skattebetalarna får stå för. SVT har gjort en enkät med alla statliga myndigheter som finns listade hos Ekonomistyrningsverket, och frågat vad det kostade förra sommaren.

146 statliga myndigheter på plats

146 statliga myndigheter uppger för SVT att de hade någon slags närvaro i Almedalen 2012. Totalt gjorde man av med 16,7 miljoner kronor under en vecka.

Däri ryms lite allt möjligt, från resor till teknikkostnader. Enbart representation gick på 670.000 kronor, alltså nästan hundratusen om dagen.

Utöver dessa nästan 17 miljoner kronor kommer kostnader för polisinsatser och bevakning, samt de skattekronor som kommuner och landsting lagt. Så skattebetalarnas totala nota för Almedalen är sannolikt en bra bit högre.

Mest förra året uppger Regeringskansliet att man lagt ut, nästan 2 miljoner kronor. För Svenska institutet kostade Almedalen strax under 800.000 kronor och Försvarsmakten lade ut 745.000 kronor.

– För oss är det en möjlighet att kunna möta aktörer från hela Sverige och alla sektorer, och att kunna vara med i ett samtal som spänner över alla de områden som vi arbetar med, säger Agnes Gudmundson Lidbeck, pressansvarig på Svenska Institutet.

Pengar i sjön eller viktigt kontaktskapande?

Men frågan är hur välinvesterade pengar det är. Enligt vissa kritiker är Almedalen att kasta pengarna i sjön.

– Framförallt är det tillfälle på året då det är mest konkurrens. Sannolikheten för att man ska nå sina kommunikationsmål som företag eller myndighet är väldigt liten, säger Erik Lakomaa, som är pr-konsult och forskare.

De myndigheter vi varit i kontakt med menar att man inte är ute efter nå ut med budskap, utan att det är kontaktskapande som är viktigast.

– För oss är det ett väldigt kostnadseffektivt sätt att få in värdefull input till vår kärnverksamhet. Vi behöver kontakter med hela Sverige, säger Agnes Gudmundson Lidbeck på Svenska Institutet.

– Jag tycker det är viktigt att det är politiken som är avgörande på Almedalsveckan, och att det inte bara ska drivas av PR-byråer. Om myndigheterna inte var närvarande tror jag det skulle bli ganska fattigt. Vi är en del av politiken och vi ska delta. Sedan måste vi ju så klart vara måttliga, säger Cecilia Schelin Seidegård, landshövding i Gotlands län som också satsade hundratusentals kronor förra året.

Även de argumenten ogillas av Erik Lakomaa.

– Har man något intressant att säga är det inte särskilt svårt att få en politiker att lyssna oavsett vecka på året, säger han.

Karin Lindvall, koordinator för Almedalen, menar att Almedalsveckan snarast är en demokratisk välgärning, som för politiken närmare folket.

Almedalsveckan går på export

Och hur som helst, gillar man inte Almedalen så har man motvind. Nästa år är det valår, då blir det ännu större. Dessutom går Almedalen på export till andra länder.

– Vi har en likadan på Bornholm i Danmark och i Arendal i Norge. Det blir eventuellt en i Estland, Sydkorea har varit här flera gånger och tittat och man prövade i Alexandria i år, säger Karin Lindvall.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Almedalen 2013

Mer i ämnet