Produkten som blivit viral beskrivs som en kopia på ett känt stylingverktyg som kostar 6 000 kronor.
Den såldes på Rusta – och ryktet gjorde att kunder vallfärdade till varuhusen i veckan.
Men det blev stökigt på flera platser när den inte räckte till alla.
”Folk var helt rabiata”
Fredrika åkte till Rusta i Trollhättan, där en kö hade bildats. När hon skulle gå in i varuhuset kände hon hur hon trycktes framåt av alla personer bakom henne.
I affären stod en kundvagn med de 16 exemplar av produkten som fanns kvar. Den bevakades av butikspersonal.
– Men eftersom folk hade så bråttom fram till de här så puttades jag in i kundvagnen och blev klämd mellan den och alla bakom mig, berättar Fredrika.
– Jag kände att jag inte fick någon luft. Hyllor välte, en i personalen blev klämd. Parfymer gick i backen. Folk var helt rabiata, det var som i en film verkligen.
Fredrika lyckades få tag i ett exemplar, men kände då hur folk började dra i förpackningen.
– Jag höll i den och insåg att jag måste ta mig ut härifrån, jag blev så klämd och kunde inte andas.
Svaret från företaget
Kassapersonalen såg ”livrädd” ut, berättar hon. Fredrika fick sedan veta att polis tillkallats och att väktare skulle eskortera henne till bilen.
Stämningen utanför varuhuset i Umeå var ”hotfull”, och butikschefen fick kallas ut, berättar en kvinna för Västerbottens-Kuriren.
– En kvinna sa att hon hade kört 15 mil för det här.
Rusta skriver i ett mejl till SVT att försäljningen av stylingverktyget har överträffat deras ”högt ställda förväntningar”. Enligt företaget tar man till åtgärder för att undvika trängsel i butikerna.
”Vi vill också understryka vikten av respektfullt bemötande i alla situationer”, skriver Cecilia Gärdestad, PR-ansvarig.